zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

De zeepkistjescultuur

Door: Michel Hoetmer,   10-06-2014,   14:40 uur
 

Stelt u zich de volgende situatie eens voor. U wandelt in een vreemde stad en zwerft op goed geluk rond zonder duidelijk doel voor ogen. U komt op een plein terecht. Daar ziet u iemand die op een zeepkistje staat en luidkeels een boodschap verkondigt. Hij is de enige die dit doet. Zou u misschien even opkijken en nieuwsgierig luisteren naar wat hij zegt? Net zoals de mensen die om hem heen staan?

Er zijn natuurlijk ook mensen die de man volledig negeren. Anderen slingeren grappig bedoelde opmerkingen naar zijn hoofd en weer anderen luisteren aandachtig. Sommigen stellen vragen en gaan een gesprek aan. Kortom: deze man trekt de aandacht.


 
Wij maken een sprong in de tijd. Laten wij zeggen een ferme sprong van een jaar of vijf. U had al eens iets gehoord over het succes van een man die duizenden aanhangers kreeg door ergens op een zeepkistje te gaan staan en zijn verhaal te vertellen aan iedereen die het maar wilde horen.

Toevallig bezoekt u weer dezelfde stad. U bent wel een beetje nieuwsgierig geworden. Zou die man er nog staan? Zijn er anderen die zijn voorbeeld hebben gevolgd? Het knaagt aan u. Het is alsof een onzichtbare hand u richting het plein duwt.

Nou ja, helemaal vanzelf gaat het niet. Het is in de aanpalende straten een drukte van belang. U ziet overal mensen met zeepkistjes slepen. Het is een bont gezelschap. Sommigen zijn vreemd uitgedost en anderen zitten strak in het pak.

U passeert stalletjes waar men luidkeels zeepkistjes aanprijst. Iemand anders stopt een foldertje in uw hand. Deze kopt vrolijk 'Workshop: haal alles uit je zeepkistje'. U mengt uzelf in de zeepkistjesmassa en met enige moeite lukt het u om uzelf door deze krioelende zeepkistjes zeulende meute te wringen. 

Eenmaal op het plein aangekomen ziet u tot uw verbijstering dat het afgeladen is met mannetjes en vrouwtjes op zeepkistjes. De een schreeuwt nog harder dan de ander. Het is een geweldige kakofonie van hese kelen, opgeblazen longen en ratelende tongen.

Deze overweldigende orkaan van wild zwaaiende armen en hels kabaal berooft u van al uw zintuigen. U deinst geschrokken terug en voelt wat tegen uw kuiten. Voordat u er iets aan kunt doen struikelt u over een verlaten zeepkistje. U blijft verdwaasd op de stoep liggen. En dan?
 
U schrikt badend in het zweet wakker. Het blijkt allemaal een boze droom. Pfff... gelukkig is dit niet echt. Plotseling denkt u aan de workshop over sociale media en content marketing die u gisteren volgde. Dit is nou toch typisch iets wat u kwijt moet aan uw volgers. Zo'n ervaring maakt je tot een écht mens van vlees en bloed, niet waar?

Zo'n raar verhaal moet je delen. Wat had die trainer ook al weer gezegd? O ja: 'Deel en gij zult gedeeld worden!' In een roes van opwinding grijpt u naar uw mobieltje en schrijft op Facebook:

'Net een afschuwelijke nachtmerrie gehad over mannetjes en vrouwtjes op zeepkistjes. Gelukkig is dat allemaal maar een idiote gedachtekronkel van mijn slaperige hoofd. Zoiets bestaat gelukkig niet! Maar goed ook! Stel je toch eens voor. Wat een verschrikkelijke wereld zou dat zijn. Iedereen met zijn eigen zeepkistje. Laat me niet lachen!'

 
 Doorsturen    Reageer

 
 
 
Over de auteur:

Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest. 

Michel publiceerde de volgende boeken:

- Maak van de telefoon je vriend
Omgaan met bezwaren en tegenwerpingen
Sluit de deal!
Slim onderhandelen over prijzen

U kunt Michel ook volgen via Twitter of LinkedIn of Facebook.

 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10