zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

De 15 bepalende mentaliteitstrends van dit moment. . .

Door: Wout Plevier,   11-04-2014,   13:01 uur
 

De wereld gaat snel. Leer welke 15 metaliteitstrends er op dit moment de wereld beheersen en anticipeer hierop met 5 simpele acties! Ze bepalen op dit moment in alle opzichten uw leven, de koers van uw organisatie en de wijze waarop u daarop in dient te spelen!

Elke waardevolle reactie wordt beloond met het ebook BrainBooster: 7 stapjes naar meer vrijheid t.w.v. €49. Ik geef in totaal 300 ebooks t.w.v. €15.000 weg. Als u het artikel interessant vindt, wees dan vrij om het delen via Twitter, Linkedin of Facebook. Dit wordt door mij uiterst gewaardeerd:) Wilt u het artikel sneller lezen? Lees dan enkel de onderstreepte zinnen en de 5 laatste tips!




De 15 mentaliteitstrends die nu spelen
  • Groepen verbinden en ondernemen samen economisch op het web. Hierdoor geniet men van economisch voordeel door kennis, kunde en zakelijke deals met elkaar te delen. Vaak werkt dit viraal. Kijk maar naar de ontdekking van Esme Denters. We zijn weg van de business to businessmarkt en business to consumermarkt. We zitten in de human to human markt. De kracht van sociale web neemt toe. Nog steeds vindt maar 3% van directieleden het belangrijk hier iets mee te doen. Volgens Richard Bordes bestaat, als men hieraan vasthoudt, 84% van de bedrijven niet meer in de nabije toekomst.
  • We leven in een programmeerbare wereld, waar alles slim gestuurd wordt via sensors. Van de espressomachine tot de alarminstallatie tot de smartphone. Alles wordt slim en smooth. Hierdoor kunnen consumenten slimmer en gemakkelijker anticiperen en zelfs fabriceren: maak je eigen website, je eigen app, design je eigen sneaker, stel je eigen loopprogramma samen. De smartphone speelt hierbij een enorme rol en ook klantencontact dient dus smooth en interactief te verlopen. Een mooi voorbeeld hiervan is het bedrijf Robin dat heel goed anticipeert op optimaal klantencontact en gebruik van een app.
  • Door de financiele en culturele recessie hebben mensen meer weerzin en afkeer voor inauthentieke zaken. Men voelt dat inauthenciteit overal aanwezig is: bij de banken, in de politiek, bij conglomeraten zoals google en facebook, die intervenieren op privacygevoelige zaken. Men krijgt hierdoor meer waardering voor de kleine menselijke parels die nog werkelijk menselijk en authentiek zijn. Men zoekt naar de dingen die het goede leven werkelijk echt omarmen. 
  • Alle kennis wordt meer en meer verzameld in de cloud. Met deze kennis kunnen bedrijven sneller anticiperen op toekomstige situaties: wanneer iemand een hypotheek nodig heeft, wanneer de kans op een hartaanval toeneemt. Het was al leuk om via Nike je eigen sneaker te ontwerpen. Nu kan men een stapje verder gaan: vanuit jouw DNA kan Nike binnenkort voorspellen of je tekenen van artritus kan gaan vertonen. De angst voor privacyschending en dominante aanwezigheid van Matrix achtige scenario's spelen in discussies een grotere rol.
  • In tegenstelling tot de angst en weerzin t.o.v. oude systemen (banken, verzekeraars) en politieke structuren ontstaat bij de jonge generatie de mentaliteit: als het moeilijk wordt, dan worden we weer creatief! Men wil zich weer richten op wat werkelijk belangrijk is.
  • Er is een grotere movement dan ooit tevoren om de vrijheid en beslissingskracht van vrouwen te vergroten. Ondanks dat vrouwen generiek beter eindigen qua studie, domineren nog steeds overmeer de mannen aan de top, verdienen de mannen meer dan de vrouwen en zijn veel vrouwen nog steeds meer belast met opvoedingszaken dan de mannen. De hang naar zelfontplooing en vrijheid is echter groter dan ooit. Men wil zich ontdoen van de belemmeringen die de normale chaos van het leven en de liefde oproept. Er is geen collectief die daar sturing aan geeft. het draait nu om vrije keuze biografien.
  •  Men wil graag alles meten: van onze sociale aantrekkelijkheid, tot onze bloeddruk, tot het aantal stappen die we per dag zetten, tot onze aanbevelingen van medelinkedinners. Vooral als deze metingen in de context van gamification worden geplaatst, dan is de win-win enorm. Als dat gebeurt krijgt men namelijk meer kennis, meer plezier, meer zelfontwikkeling en dus meer sociaal vergelijkingsmateriaal. Hoe doe ik het ten opzichte van de rest? Dit kan ook weer doorslaan naar meer narcistische patronen van het individu.
  • In de leefomgeving zoekt men ook naar authentieke en frisse ideeen. Andere samenlevingsvormen ontstaan weer en men neigt er naar om de leefomgevingen in steden te beschermen tegen te veel corporate infiltratie van een woongebied.
  • Tot voor kort hadden we de offline gadgets en ruimtes. Door komst van de smartphone is daar nu ook de online wereld bijgekomen. Deze 2 werelden botsen continue interactief met elkaar samen. Iemand die nu een spelletje online speelt interacteert zowel offline in zijn eigen omgeving als online via social media. Dit is zichtbaar voor iedereen!
  • Er wordt flink getornd aan de stabiliteit van imago's, brands en identiteiten. Storytelling met echte verhalen van echte mensen en bedrijven worden belangrijker dan ooit. Deze verhalen kunnen gaan over hoop, de toekomst, maar ook over duurzame en warmhartige dingen uit het verleden. De beste verhalen bevatten zowel inzichten uit het verleden als de toekomst. De nieuwe term daarvoor is Brandscaping!
  • De wereld draait niet meer om producten en diensten pushen. Het draait nu om aanwenden van werkelijke duurzame innovatie en uitdagende creativiteit, de wil om de beste en tegelijkertijd ook de meest sociale betrokkene te willen zijn. In India studeren op dit moment de meeste en best gekwalificeerde MBA'ers af in de wereld. Het westen dient daar duurzaam op te anticiperen. Decline of the west and rise of the rest zal niet geheel kloppen maar schetst wel een duidelijk beeld dat we aan de bak moeten!
  • De hoeveelheid stress is enorm toegenomen doordat men nu probeert de live wereld als ook de virtuele wereld in de gaten proeert te houden. Dit is nog eens verergerd door de recessies en het toegenomen aantal echtscheidingen. Hierdoor wil men meer gefaciliteerd worden tijdens het dagelijks leven. Door komst van talloze apps om ons hierin te faciliteren leiden we enerzijds een gemakkelijker leven. Iedereen is enthousiast over de komst van weer een handige app maar anderzijds leidt dit ook weer tot een meer gestresst leven omdat we weer iets extra's erbij krijgen om in de gaten te houden. Onze levens gaan hierdoor continue, 24/7, 365 dagen per jaar door. De levenstandaarden nemen hierdoor wel toe t.o.v. vroegere generaties maar tegelijkertijd explodeert ook het stressgehalte van mensen.
  • Mensen hebben de transitie gemaakt van oppervlakkig "groen denken" naar serieus, moedig en innovatief denken en doen. Steeds meer zie je innovatieve ideeen ontstaan die ecologie, sociale verantwoordelijkheid in entrepeneurschap en bedrijfsvoering duurzaam ondersteunen. De onderste laag van de pyramide is nu duurzame zorg en voortbestaan van de wereld om ons heen.
  • Mensen in deze wereld zijn op dit moment hyper-geconnect met elkaar. Iedereen schreeuwt om aandacht. Programma's als the voice, x-factor, so you think you can dance schieten als paddestoelen uit de grond. De re-makeovers van bekende hits door onbekende coverbands en artiesten is ongekend. De belangrijkste trend hierbinnen is dat anderen met u involved dienen te raken. Kortom, Cool Envolvement! Het draait echter niet meer om U, het draait om wat anderen van U vinden en hoe U hierop interacteert. Google kijkt nu of u echt waardevol bent en hoe en in welke mate sociale beinvloeders op U reageren. Het draait hierbij vooral om de ander een beleving te geven die hij zo waardeert, waardoor hij u gaat vertrouwen. De cyclus is dus niet niet meer AIDA: drawing attention, gaining interest, developing desire, call to action. Het is nu eerder connect, engage, share cool knowledge, share the experience, gain trust and they will eventualy be your dedicated customer:). Daarbij zijn 2 trends die heel goed werken --> gebruik van gamification: al spelend leren, je opvoedingskills verbeteren, je gezondheid een boost geven. --> De suggestie wekken van geheimhouding en exclusiviteit. De belevenis wordt intenser als alleen de happy few gedurende een korte tijd toegang krijgen tot de belevenis. 
  • Er heerst een kritische, afkeer en angst voor ondoorzichtigheid van politici, banken en grote organisaties als Google en Facebook die bezig zijn met privacygevoelige zaken die voor deelnemers prive zijn. Men heeft daardoor grote behoefte aan helderheid, afspraak is afspraak, een persoonlijke en authentieke geinteresseerde houding t.o.v. de klant.

  • Vijf concrete acties die u kunt nemen om te anticiperen!

  • Onderzoek bij uw mensen en klanten wat ze precies nodig hebben en denk na hoe u hen daarin kunt verrassen. Geef hen een belevenis die hoog van kwaliteit is, persoonlijk van aard, die helemaal om hun wensen en hun behoeften draait, zonder daar direct iets voor terug te willen. In deze meer sociale economy wordt nog al eens de fout gemaakt de ander iets te geven en er gelijk of kort daarna iets voor terug te verwachten. Deel en geef zonder directe wederprestatie. Win het vertrouwen van de ander door continue de beste engagement te geven. Dan volgt de relatie als vanzelf!
  • Wees persoonlijk, authentiek en puur. Draai geen riedeltje af of state niets wat u niet waarmaakt of waar kunt maken. Als er bij een bank online de melding staat: vul hier uw gegevens in en ontvang snel uw pas, dan is het een beetje rare ervaring om vervolgens 4 weken te moeten wachten. Probeer zo veel mogelijk de ander het gevoel te geven, dat u dingen met aandacht en zorg doet.
  • Betrek uw klanten bij uw organisatie. Ga de interactie met hen aan. Betrek hen in de evaluatie van uw processen en methoden. Verbeter continue en maak dit zichtbaar. Ontwikkel hierdoor ambassadeurs die U helpen uw brand sterker te maken. Ontwikkel een duurzaam beleid dat wederkerig de markt benadert. Ga ook wederkerig met anderen om.
  • Maak gebruik van social media en gamification. Wordt creatief in gebruik ervan. Vraag wel om deskundige hulp en ontwikkel een strategie. Leidt uw personeel op hoe dit te gebruiken. Iedereen is verantwoordelijk voor het imago en leer hen wat u wilt bereiken en hoe u dit wilt bereiken. Meet regelmatig uw sociale presence en overkomen.
  • Blijf authentiek: mensen houden van echte mensen met echte verhalen. Gebruik de verhalen van u en uw organisatie dan ook om uw brand te versterken. Soms betekent dit een stapje terug, de missie, drijfveren en waarden verhelderen en nu eens echt met elkaar in gedrag gaan uitdragen.

  • Ennnn neem regelmatig even kort afstand (20 minuten per dag voldoet) van uw smartphone. Ervaar dan ook de kleine dingen die het leven waardevol maken en herfocus op wat u werkelijk belangrijk vindt!

    Ik heb dan later een cadeautje voor u klaar staan om uw toegevoegde waarde direct te ontwikkelen.

    Succes en ik hoor graag welke acties u hebt genomen!

 
 Doorsturen    4 reacties

 
 
 
Over de auteur:
Wout Plevier
Coach, Trainer, Spreker l Persoonlijke Effectiviteit l Teamsucces l Versneld Leren en Lezen
info@woutplevier.nl
W 073 52 2 5656

https://woutplevier.nl 
SLiM! Training, inspirerende spreekshows en topcoaching voor meer persoonlijke grip in werk. Inspiratie en DOE trainingen met 100% rendement voor managers, teams en werkende professionals.

Download hier "Bezieling" uit SLiM!: het interactieve prachtige boek voor meer succes, focus, meer plezier en de juiste balans.
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Pam  |   | 
14-04-2014
 | 
13:33 uur
Interessant om te lezen. Bij het lezen viel mij de ''moderniserings paradox'' op: humanisering en programmeerpare wereld, meten is weten etc.etc. Volgens mj zullen we niet meer kunnen bouwen op de verzamelde gegevens van de afgelopen jaren. Ik denk dat de ontwikkeling zal moeten zijn om ook met organisaties meer en meer kleinschalig te werken (Eckart Wintzen b.v. Grote instituties en organisaties sterven uit als de dinosaurus. En wat mij opvalt is dat in het artikel spiritualiteit niet aan bod komt. Ik denk dat spiritualiteit, individuele zingeving, veel meer dan tot nu toe richting zal geven aan het handelen van mensen.
T Hofstra  |   | 
16-04-2014
 | 
11:09 uur
Over privacy: als ING bekend maakt dat zij onze betaalgegevens wil analyseren en verkopen dan staat heel Nederland op z'n achterste benen: nu lees ik dat Nike kan voorspellen wanneer ik artritis krijg. En dat vinden we niet erg?!
Wout  |   | 
16-04-2014
 | 
11:36 uur
Hoi Pam,

Kleinschalige samenwerkingen komen inderdaad meer en meer op. Men wil transparante en snelle communicatie zonder kleine letters. Dit heeft ook met een mindshift te maken. Zelfontwikkeling met het oog voor de kleine pareltjes en het groeiend wantrouwen tegenover grote logge corporate identities spelen hierbij mee. De beweging komt echter van onderen en wordt zeer zeker niet van boven af geinitieerd.
jan snoek  |   | 
17-04-2014
 | 
10:00 uur
Leuk en interessant. Goed om bevestigd te krijgen dat het idd afgelopen is met luchtballon verhalen en dat mensen open staan voor echte mensen, echt toegevoegde waarde en echte interesse.

Want het invullen van een behoefte is uiteindelijk waar t om draait in het leven.

Zowel zakelijk als prive. En de beloning zal er uiteindelijk zijn. Relationeel en financieel.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10