Het is al heel lang geleden dat 3M met de succesvolle post-its op de markt kwam. Nog steeds heet 3M succesvol te zijn in innovaties, maar welke producten hebben ze dan nog meer opgeleverd? Veel innovaties blijken achteraf louter toeval. Structureel werken aan innovaties is een heel ander verhaal, maar de top vraagt nu om innovaties en klaagt dat managers te weinig leveren. Als je als manager de innovatiekracht van je team vergroot dan ben je de innovatie bink! Of niet?
De levenscyclus van producten is steeds korter. Hele markten krijgen plotseling te maken met fundamentele veranderingen zoals de post, de energiemarkt of de zorgverzekeringen. Nieuwe concepten zoals Het Nieuwe Werken zetten de kantoorinrichting op de kop. 'Never waste a good crisis'. Als dan ook nog de concurrent met succes een nieuw product introduceert zou je denken dat niets meer in de weg staat. Met natte voeten moeten de dijken hoger. Helaas is dan het beste moment eigenlijk al voorbij. Want zodra de omzet terugloopt wordt er bezuinigd en moeten managers zorgen voor betere cijfers. De wens om te innoveren is groter dan ooit, en tegelijkertijd is de productie en de omzet belangrijker dan ooit. Als er al ruimte is voor ideeën dan moeten ze direct iets opleveren. Als er niet meteen een goede business case van gemaakt kan worden, dan kan het ook geen project worden. Dus verder dan 'nu vernieuwd' en 'nu met extra vitamine C' komt het dan niet.
Speld in een hooiberg
Innovatie gaat niet alleen over projecten en business cases. Het kenmerk van innovatie is dat je niet weet waar je uit komt. Veel organisaties hebben het te lang niet meer gedaan en weten niet meer hoe het moet. Organisaties zijn niet (meer) bedreven in 'out of the box'. Een enkel idee kreeg de ruimte, en dat werden niet de successen die men verwachtte. Directies weten niet meer dat er 100-den ideeën moeten zijn, 10-tallen ideeën verder uitgewerkt om er uiteindelijk eentje te laten slagen. Nu is de kans op experimenteren verkeken. Als er geen zekerheid bestaat over het resultaat, dan ook geen investering.
Niet herkend en erkend
Onze ervaring is dat veel bedrijven op dit moment wel willen, maar moeilijk kunnen. Het is alsof een stilstaande trein ineens op topsnelheid moet gaan rijden. Veel managers en hun teams zijn in de loop van de jaren wel met ideeën gekomen die niet begrepen werden, dus waarschijnlijk 'out of the box', en die zijn afgewezen met de bekende idea killer 'dat kan hier/nu niet'.
Dooddoener
Hoeveel druk ervaar jij om te innoveren, terwijl je tegelijkertijd de ruimte niet voelt? We kennen wel managers die zo overtuigd waren van een idee dat ze er zelfstandig mee aan de slag gingen. Sommigen succesvol, de meesten namen een flink risico. Hoeveel risico je wilt lopen moet je zelf maar bepalen, maar als jij als manager alle ideeën van jezelf en je medewerkers afstopt met 'dat kan niet' weet je zeker dat jij de innovatie bink nooit zal zijn.