zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Vijf verstandige en slimme onderhandelingstechnieken

Door: Michel Hoetmer,   29-10-2013,   17:05 uur
 

Onderhandelaars zijn er op uit om voor zichzelf de beste deal te sluiten. Succesvolle onderhandelaars zijn meester in het bespelen van hun onderhandelingspartners, maar houden ook rekening met de belangen van de ander.U vindt in deze blog vijf praktische onderhandelingstechnieken.

1. Een band smeden


Laat merken dat u het beste voor hebt met uw gesprekspartner. U kunt dit zelfs duidelijk uitspreken:
 
'Ik vind het belangrijk dat u met een goed resultaat naar huis gaat.'

of

'Ik verdedig uw belangen!'

of:  
 
'Ik stel mijn relatie met u bijzonder op prijs en heb uw belangen scherp op mijn netvlies. Als u nu een kleine concessie doet, denk ik wel dat ik het voor elkaar krijg.'
 
Pas op. Ga niet te nadrukkelijk op de stoel van de klant zitten. U maakt hiermee vijanden binnen uw gelederen. Doe niet onnodig veel toezeggingen.
 
2. Scheid problemen van personen
Een veel gemaakte fout tijdens onderhandelingen is dat men zaken persoonlijk opvat. Hierdoor raakt de sfeer vertroebelt.

Onderhandelen is een spel. Ieder speelt daarin zijn rol. Aanvaard dat bijvoorbeeld inkopers regelmatig advocaat voor de duivel moeten spelen. Vat het niet persoonlijk op.
 
3. Ken uw wensen en doelen
Weet wat u wilt bereiken tijdens onderhandelingen. Bepaal van te voren een punt waarop u niet bereid bent de onderhandelingen voor te zetten. Dit noemt men ook wel het 'weglooppunt'. Onderzoek op welke punten u bereid bent concessies te doen.

Kortom: bepaal een hoofddoelstelling en enkele subdoelen.
 
4. Het gemeenschappelijke doel
Beide partijen hebben tijdens onderhandelingen oog voor hun persoonlijke doelstellingen. Dat is logisch. Maar is er ook een gezamenlijk doel?

Doe er moeite voor om deze gezamenlijke doelstelling te formuleren. Als de partijen daarover overeenstemming bereiken, verlopen de onderhandelingen soepeler. Zeg bijvoorbeeld:
 
'Ik vind het belangrijk dat wij hier samen uitkomen en voor onze beider organisaties een goede deal sluiten. Ik denk dat ik wel mag veronderstellen dat wij er op uit zijn om voor u flink te besparen op de kosten van [noemt onderwerp]. Zie ik dat goed?'
 
De onuitgesproken gedachte is: jullie krijgen kostenbesparingen en verdienen de investering terug. Ik verkoop het apparaat of dienst dat die besparingen mogelijk maakt.
 
5. De eerste stap zetten
Het is een slimme zet: doe ergens aan het begin van de onderhandelingen een concessie op een ondergeschikt punt. Het is goed voor de sfeer.

U zegt als het ware: met mij valt goed te praten. Het stemt de tegenpartij mild. Met milde mensen is het veel gemakkelijker onderhandelen dan in situaties waarin de standpunten onwrikbaar vastliggen.

PS. Bent u het zat dat uw klanten u proberen uit te kleden? Vindt u het lastig om goede marges te halen? Dan hebt u met mijn nieuwste boek 'Slim onderhandelen over prijzen' een praktische en compacte gids in handen.

 
 Doorsturen    2 reacties

 
 
 
Over de auteur:

Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest. 

Michel publiceerde de volgende boeken:

- Maak van de telefoon je vriend
Omgaan met bezwaren en tegenwerpingen
Sluit de deal!
Slim onderhandelen over prijzen

U kunt Michel ook volgen via Twitter of LinkedIn of Facebook.

 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Bram  |   | 
30-10-2013
 | 
14:37 uur
Goede tips.

In deze tijden merk ik alleen wel dat veel klanten onrealistische eisen stellen onder het motto ''Het is tocht Crisis.''.

Kwaliteit verkoopt maar het is een kunst de klanten van de kwaliteit te overtuigen. Zeker wanneer je geen fysiek product verkoopt.
Michel Hoetmer  |   | 
30-10-2013
 | 
14:45 uur
Dat is inderdaad lastig. Daarover zal ik binnenkort een blog plaatsen.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10