zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Tijdrover # III: collega's

Door: John Vrakking Vrakking,   01-10-2013,   17:02 uur
 

Onder de lezers van managersonline.nl inventariseerde ik de meest belangrijke Tijdrovers. Op nr. 3 staat "vragen van collega’s". Guido Thys zegt daarover "Those who say it cannot be done should not interrupt those who are actually doing it". Maar wat doe je eraan?

Definitie


Collega’s met vragen kunnen behalve binnenlopen ook gebruik maken van de verschillende communicatiekanalen. Verder  kunt u ze ook nog treffen bij de koffieautomaat, na een vergadering of onderweg op de gang. Het gaat hier in principe om ongeplande overlegmomenten: die verstoren uw ritme en planning.

Waarom is het een tijdrover
Alle ongeplande communicatie haalt uw planning onderuit. ‘Heb je even’ luidt niet zelden een praatje in van een half uur, waar ook nog eens twee uur werk uit voortvloeit. Wie dit al eens ondervonden heeft, heeft de neiging om zichzelf onzichtbaar te maken. Door het aanwezigheidsschildje op ‘uit’ laten staan, voice-mail aan te zetten, niet in de kantine lunchen… Maar door uzelf te verstoppen maakt u de zaak alleen maar erger. Communicatie wordt steeds ongestructureerder en verstoort daardoor steeds vaker uw ritme.

Remedie
Communiceer zelf duidelijker. Zorg dat u van uw interne en externe relaties precies weet waar ze raakvlakken met u hebben en wat u van ze kunt verwachten. Wie zitten er in mijn netwerk en waarover moeten we communiceren? Alle vragen die niet direct betrekking hebben op uw relatie, vallen daar dus buiten.

Algemene tips
  • Breng in kaart wie in uw relatienetwerk zitten en over welke vraagstukken en projecten u afstemming moet hebben.
  • Breng in kaart aan welke structurele overleggen u moet deelnemen om deze afstemming af te dekken. Overweeg serieus om aan andere overleggen niet meer deel te nemen.
  • Zie welke afstemming nog moet worden bereikt die niet in overleggen gevangen is.
  • Breng in kaart wie u buiten deze structuren regelmatig aan uw vestje trekken. Neem zelf initiatief: ga dagelijks of wekelijks uw klantjes proactief langs. U ontneemt ze daarmee hun loopje naar u toe. Doordat u mensen buiten uw kantoor ontmoet, kunt u ook weglopen wanneer u dat uitkomt.
  • Verwijs hardnekkige binnenlopers naar een spreekuur: ‘niet nu, maar om half vier ben ik je man’.
  • ‘Aanwaaiers’ en ‘binnenlopers’ verstoren uw ritme en halen u uit uw concentratie. Dat is fnuikend voor uw productiviteit. Maak informatie voor ieder die dat nodig heeft, toegankelijk. Zorg dat anderen niet van u afhankelijk zijn.
Lees ook:
- Vijf handvatten om meer te kunnen doen
- Vijf tips om vandaag één uur vrij te maken
- Mijn gratis e-course Time-Management


 
 Doorsturen    Reageer

 
 
 
Over de auteur:
Is het leiderschap niet wat je ervan verwachtte? Kom je niet uit de verf en blijven resultaten achter?

Dat heeft zelden te maken met je kennis en met je tools.
Het gaat om je eigen fundament en de overtuigingen die daarmee samenhangen. 

Samen onderzoeken we wat je zou kunnen versterken: ik help beginnend-leidinggevenden om tot resultaten te komen.
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10