zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Nooit tijd om het echt goed te doen

Door: John Vrakking Vrakking,   19-07-2013,   13:15 uur
 

Waarom is het toch zo moeilijk om de juiste prioriteiten te stellen onder tijdsdruk? Wat veroorzaakt onze wazige blik als het gaat om de keuze tussen kwaliteit en leverbetrouwbaarheid? Want er is nooit tijd om iets echt goed te doen, maar er wordt wel tijd gemaakt om het achteraf over te doen. De waan van de dag maakt ons zijwindgevoelig.

Leverbetrouwbaarheid hoog in het vaandel


Wie zijn afspraken niet nakomt, staat als onbetrouwbaar te boek. Als we de klant beloofd hebben dat ‘ie het morgen krijgen zal, moet en zal het vandaag met stoom en kokend water de deur uit. ‘Kostte wat kost’, soms letterlijk. Niet zelden namelijk moet er extra capaciteit worden ingekocht en dat houdt in dat een project nauwelijks nog bijdraagt aan de marge. Het alternatief is om capaciteit uit andere projecten te trekken, maar dan veroorzaakt het ene planningsprobleem het volgende.

Kijk vooruit, kijk terug
Projectmanagement is niet anders dan een praktische toepassing van Time-Management. Ook dat is ingericht met Doelen, Prioriteiten en Planning. En slecht time- of projectmanagement kost handenvol geld. Bedrijven die daar wel sterk in zijn, hebben niet alleen een gezonde marge maar staan ook als betrouwbare partners aangeschreven. Goed projectmanagement staat of valt met twee cruciale stappen: de initiële planning en de evaluatie.
Nuchter beredeneerd komt dat hier op neer: maak je planning, stuur bij als het fout gaat en hou daar de volgende keer rekening mee. Die laatste vooral is een stap die vaak wordt overgeslagen in gevallen waar er, hoe ironisch, geen tijd voor is…

Vijf cruciale stappen
Wat is nodig voor goed projectmanagement?   

- Formuleer Projectdoelen SMART en zeker de middelen (tijd, geld, medewerkers)
- Herleid zorgvuldig de volgorde van de afzonderlijke stappen en maak een netwerkplanning
- Geef de projectleider niet alleen de verantwoordelijkheid voor het einddoel maar ook de bevoegdheid om op resultaat te sturen. Zorg voor draagvlak in de organisatie
- Zorg voor een Kick-off met projectmedewerkers én sleutelfiguren uit de organisatie
- Evalueer het project en leg leerpunten (positief en negatief) vast   

Durf het ook anders te doen
Tot slot nog een alternatief. Waarom zou je je klant niet om uitstel vragen? Wie op tijd belt (!) en een goed argument heeft, maakt een goede kans. Uiteraard maak je de klant niet blij, maar als je hem de alternatieven voorhoudt maak ik me sterk dat ‘ie eerlijkheid en kwaliteit zwaarder zal laten wegen dan je zogenaamde leverbetrouwbaarheid.
En nog een alternatief: als je vroeg in het project in de gaten krijgt dat er iets fundamenteel mis is, trek dan aan de noodrem. En heb het lef om een project af te blazen, als dat verstandig lijkt. Dat levert één mislukking minder op en tijd om een ander project goed te doen!

Lees ook:
- Het best bewaarde geheim rond Projectmanagement
- Uitstellen is vluchtgedrag
- In één dag uw Time-Management op orde (advertorial)

 
 Doorsturen    Reageer

 
 
 
Over de auteur:
Is het leiderschap niet wat je ervan verwachtte? Kom je niet uit de verf en blijven resultaten achter?

Dat heeft zelden te maken met je kennis en met je tools.
Het gaat om je eigen fundament en de overtuigingen die daarmee samenhangen. 

Samen onderzoeken we wat je zou kunnen versterken: ik help beginnend-leidinggevenden om tot resultaten te komen.
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10