zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Anderen na-apen is een beroerd idee

Door: Michel Hoetmer,   10-07-2013,   10:59 uur
 

Bezoek een gemiddelde zakelijke website, of kijk eventjes of Twitter. Dan vliegen de goed bedoelde adviezen u om de oren. Veel van die adviezen lijken als twee druppels water op elkaar. U moest aan de social media en of dat niet genoeg is, nu hoort u van alle kanten dat u moet bloggen. Want uw klanten zitten vol spanning te wachten op uw gedachtespinsels. Is dat écht zo?

Hebt u enige ervaring met de aandelenmarkt? Dan weet u ongewtijfeld dat wanneer iedereen u adviseert om in aandelen te stappen dat zo ongeveer het slechtst denkbare moment is om de sprong te wagen.



Kijk de historie er maar op na. Er ontstaat een koopwoede en een fantastische luchtbel. Die spat, hoe kan het ook anders, precies op het moment uiteen waarop u hebt besloten om ook te investeren.

Schijnveiligheid
U ziet soortgelijke effecten bij social media en bloggen. Wie niet aan content marketing doet zou helemaal passé zijn. U moet volgens de experts meelopen in de kudde.

Kuddes lijken veiligheid te bieden. Het is echter een vorm van schijnveiligheid. De kudde zelf mag dan overleven, maar veel kuddedieren zijn een heerlijke prooi voor de roofdieren of blijven ergens moederziel alleen achter omdat ze het niet meer kunnen bijbenen.

Kenmerkend voor kuddes is dat je er niet in opvalt. U hebt inmiddels haast meer concurrerende blogs dan er lezers zijn.

Zelf heb ik daarmee de nodige ervaring. Ik meen dat het 2001 was toen ik met mijn website begon. Het landschap was toen nog redelijk overzichtelijk en mijn abonneebestand groeide als kool. En nog steeds mag ik mijzelf verheugen in een groot aantal abonnees. Maar de echte groei is er al een tijd uit. 

Ongeveer een half jaar geleden heb ik mijn oude hobby, schaken, weer opgepakt. Natuurlijk wilde ik ook daarover bloggen. Gewoon voor de lol en niet zozeer om een schare fans te verzamelen.

Dat laatste is dan ook totaal mislukt. Logisch er zijn al zoveel andere goede schaaksites. En dus is het gebleven waar het mee is begonnen: gewoon lekker voor mijzelf schrijven en als er mensen zijn die het blogje bezoeken is dat aardig meegenomen. Het is een roeibootje midden op de oceaan.

Uw bedrijf is toch geen hobby?
U wilt brood op de plank. Vraag uzelf dan af of u met een blog ook werkelijk verschil kunt maken. U moet echt van hele goede huize komen om de nodige aandacht te genereren.

Een rimpeltje in een oceaan proberen te veroorzaken is zinloos. Grote kans dat het niet lukt om een schare fans te verzamelen. U bent een laggard. U hebt de boot gemist.

Omgaan met nieuwe ontwikkelingen
Wanneer het om nieuwe ontwikkelingen draait, zijn het vooral de eersten die een aardige kans op succes maken. De laatsten zijn vrijwel altijd de verliezers. Het beste advies wat ik u kan geven is:
 
  • Doe niet wat anderen u adviseren, ga uw eigen weg. Stap uit de kudde en wees heerlijk tegendraads. 
  • Vraag uzelf eerst af: is dit 'nieuwe ding' werkelijk van toegevoegde waarde? Of met andere woorden: kunt op deze (nieuwe) manier beter of efficiënter zakendoen vergeleken met de methoden die u  nu al gebruikt? 
  • Als het antwoord 'nee' is of 'heb ik geen idee'. Test het dan eerst eens op bescheiden schaal uit. Kijk of het werkt. En blijf vooral doen wat u nu wel iets oplevert. 
Bedenk: u moet helemaal niks omdat anderen het zeggen. Dat is zo'n beetje de slechtste reden om ergens in te stappen. U kunt natuurlijk ook gewoon ouderwets de telefoon pakken. Het is niet gemakkelijk maar wel de meest directe weg naar nieuwe klanten.

 
 Doorsturen    1 reactie

 
 
 
Over de auteur:

Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest. 

Michel publiceerde de volgende boeken:

- Maak van de telefoon je vriend
Omgaan met bezwaren en tegenwerpingen
Sluit de deal!
Slim onderhandelen over prijzen

U kunt Michel ook volgen via Twitter of LinkedIn of Facebook.

 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Maurice Beerthuyzen  |   | 
16-07-2013
 | 
10:39 uur
Hi Michel,

Het gaat naar mijn mening niet om een blog, maar om de content. En die content kun je ook prima op je website aanbieden. Als bedrijven geven wij vooral noodzakelijke informatie weg. Productteksten en een persbericht. En dat terwijl er intern genoeg initiatieven zijn rondom je producten en diensten die het vertellen waard zijn.

Loop je met het creëren van content achter de kudde aan? Zolang je content relevant is voor jou merk en producten, is daar helemaal niets mis mee. Ookal bedien je een niche; dat is juist goed. De kans is groot dat je een kleine maar toegewijde groep aan je bindt.

Lekker doen dus die content maken ( niet alleen schrijven, ook video en foto's), de online wereld is groot genoeg voor ons allemaal :-)

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10