zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Wie schrijft die blijft; acht tips

Door: Phil Kleingeld,   05-07-2013,   16:23 uur
 

Eerst was het alleen voor wetenschappers een 'must' om regelmatig publicaties het licht te doen zien om serieus binnen hun vakgebied te worden genomen. Dat leidde niet zelden tot uitwassen zoals we recentelijk weer hebben kunnen constateren. 


Hoogleraren pasten onderzoekgegevens aan of zogen onderzoeken met opmerkelijke vondsten uit de grote duim. Maar, de tijden zijn aan het veranderen en nu is het gezegde 'Wie schrijft die blijft' niet alleen een noodzaak voor wetenschappers maar ook voor ondernemers en zzp'ers.



Content maakt content
Wie wat te vertellen heeft staat in de aandacht en als datgene wat verteld wordt voor een ander ook nog eens interessant en leerzaam is, dan komt dit de schrijver meestal goed uit. Als auteur van communicatieboeken hoop ik dat ieder nieuw boek zo veel mogelijk verkocht wordt, want dat merk ik dan in mijn portemonnee. Voor ondernemers en zzp'ers is het tegenwoordig niet anders. Degene die veel aandacht weet te trekken met de 'content' op een blog, website of ander digitaal medium als Linkedin, Facebook, Pinterest en Twitter, om er maar een paar te noemen, die zal dat merken in de toenemende vraag naar haar/zijn producten of diensten. Dus, schrijven van interessante 'content' maakt zowel de schrijver als de lezer een content (tevreden) mens. Graag geef ik u wat aandachtspunten en tips mee.

Tip 1. Zoek inspiratie
Alvorens als een razende artikelen uit uw laptop te spuwen en op het net te plaatsen, is het belangrijk dat u eerst overzicht krijgt over de inhoud van uw content. De inhoud wordt voor een klein percentage bepaald door de factor 'inspiratie' want de meeste energie (lees: tijd) gaat naar het schrijfproces. Dus, waar haalt u de inspiratie vandaan om uw content te schrijven?
U kunt veel leren van beeldend kunstenaars die veel tijd stoppen in het krijgen van inspiratie om werk te produceren. In uw geval kunt u geïnspireerd raken door een opmerking van klanten, medewerkers, uw kinderen, vrienden en kennissen die u tijdens bijeenkomsten ontmoet. Een artikel van een ander kan als inspiratiebron dienen, een tv-documentaire, film of radio uitzending kan dit zijn. Kortom, u staat er niet alleen voor! Maak gebruik van de mogelijkheden die zich aandienen en gun uzelf te worden geïnspireerd door anderen. Ratelband, wat u ook van de man denkt, heeft eens gezegd dat de basis van zijn zakelijke succes gebaseerd was op de opmerking:'Beter goed gestolen dan slecht zelf verzonnen.' In zijn geval was dat Anthony Robbins.

Tip 2. Schrijf niet alleen
Ik ben van mening dat iedereen die kan spreken, al of niet in gebarentaal, ook kan schrijven. Niemand verwacht van u dat u een bestseller schrijver bent. Schrijf zoals u spreekt, maar probeer zoveel mogelijk schrijf- en grammaticafouten te vermijden. Schrijven is schrappen en als u een artikel heeft geschreven schrap dan ieder overbodig woord en kijk of het geheel nog goed leesbaar is.
Schrijf niet alleen. Schakel ook anderen in om, al of niet betaald, content aan te leveren. Dat kunnen medewerkers van u zijn, leveranciers, klanten, familieleden, kortom iedereen die over bepaalde kennis beschikt waarvan u weet dat dit uw lezers interesseert. Houdt wel zelf de redactie. Er gaat dus geen artikel de deur uit zonder dat u het gelezen en op juistheid gecontroleerd hebt.

Tip 3. Gooi geen oude schoenen weg
Als je verschillende mensen dezelfde mop vertelt, dan blijft iedereen lachen.  Denk er dus aan om 'oude' artikelen niet als oude schoenen zomaar weg te gooien en niet meer te gebruiken. Oude schoenen lopen vaak nog prima als er een nieuwe zool of nieuwe veters worden gebruikt. Dit principe gaat ook op voor het hergebruik van eerder verschenen artikelen.  Een artikel dat u 2 jaar gelden schreef heeft wellicht nog steeds toepassingswaarde. Mijn advies is dan ook om het artikel wat te bewerken, van andere links en/of  foto- of videomateriaal te voorzien en u hebt weer een te plaatsen artikel. Denk ook aan het gebruik van zelfde berichten voor verschillende doelgroepen. Niet iedereen maakt gebruik van dezelfde media en denk eraan dat u in de loop der tijd meer volgers heeft gekregen die eerdere artikelen nog niet hebben gelezen.

Tip 5. Denk aan de KGB!
Veel ondernemers en zzp'ers maken de fout uitsluitend over hun eigen vakgebied, producten of diensten te schrijven. U kunt echter scoren door de KGB onder de aandacht van uw lezers te brengen. De Kopers, Gebruikers en Beïnvloeders van uw producten/diensten. Door uw klanten en leveranciers af en toe als onderwerp te maken van een update of artikel scoort u bij zowel uw klanten als uw lezerspubliek.  Nee, maak geen reclame, maar beschrijf bijvoorbeeld een proces, behandel een praktijkvoorbeeld en gebruik zo nodig door uw klant gepubliceerde wetenswaardigheden. Altijd wel even toestemming vragen natuurlijk en verwijs altijd met een link naar de site, blog of andere account van uw klant.

Tip 6. Een plaatje zegt meer ..
Mede door de sociale media is onze wereld steeds meer gericht op het gebruik van beeld. Waar u vroeger met misschien 60 vakantiekiekjes thuis kwam, heeft u aan het einde van een vakantie er misschien wel 1000 gemaakt. Niet alleen met fototoestellen, maar met smartcamera's en smartphones. Mensen zijn gek op plaatjes omdat ze vaak zoveel meer zeggen dan alleen woorden.
Mijn advies is dan ook om beeldmateriaal in zoveel mogelijk artikelen en updates te verwerken. Beeld geeft extra aandacht; zeker als u foto's links van de geschreven boodschap plaatst! Als u een persoon in beeld brengt, laat deze, als dat kan, een beetje naar links kijken. Uw artikel krijgt daardoor nog meer aandacht.

Waarschuwing:
Gebruik bij voorkeur uw eigen foto's en foto's waarvan u 100% zeker bent dat ze copyright vrij zijn. Dus pluk niet zomaar een foto van het net af, ook al staat er niet bij dat er copyrights op rusten! Controleer en vraag desgewenst schriftelijk bevestiging dat u de foto mag gebruiken.

Tip 6. Frequentie van schrijven
Mogelijk dat u wel eens een paar artikelen hebt geschreven voor uw nieuwsbrief, blog of website. Misschien herinnert u zich nog dat die eerste nieuwsbrief niet zo'n probleem opleverde om te vullen, maar tja, de nieuwsbrieven die daarop volgden vulden zich misschien wat minder gemakkelijk en om regelmaat van publicatie aan te houden was misschien ook niet helemaal wat u eerst in gedachten had. Het is echter van groot belang dat er regelmaat in de publicaties (updates, tweets etc.) zit en dat de inhoud herkenbaar en gevarieerd moet zijn en, niet onbelangrijk, interessant is voor de lezers (volgers). Waarom? Omdat lezers van kranten en andere media die regelmaat verwachten en er naar uit kijken. Blijven nieuwe berichten uit of varieert de frequentie teveel, dan haken veel lezers af. Houdt ze dus bij de les en zorg voor regelmatige berichtgeving. Regelmaat geeft zekerheid en schept gemakkelijk te herkennen verwachtingspatronen. Mijn advies is dan ook om een planning te maken waarbij u in uw agenda tijd reserveert voor het schrijven van de berichten en de datum wanneer u het wilt publiceren. Die twee vallen niet altijd samen; schrijven en publiceren! Ik kom daar straks nog even op terug.

Als u gebruik maakt van updates bij Twitter, Facebook, Linkedin of welk ander medium dan ook, vraag u dan af wat een goede frequentie van zenden is. Mogelijk dat u op een bepaalde dag veel inspiratie heeft en in de verleiding komt ineens 10 berichten achterelkaar on line te zetten. Niet doen! Luister naar de oude wijsheid:'Overal waar 'te' voor staat!'

Tip 7. Tijd van publicatie
Het is belangrijk te weten wanneer uw lezers on line zijn zodat uw updates/artikelen ook onder hun aandacht komen. Het kost even wat moeite als u geen gebruik maakt van Huisuite of andere ondersteunde software om te weten wanneer de meesten van uw lezers/volgers on line zijn, maar met een beetje moeite komt u daar wel achter als u naar de updates van bv. Twitter en Facebook kijkt. Om onder de aandacht van uw Linkedin- en Google+ volgers te komen kunt u als vuistregel de kantooruren aanhouden en zondagen! Op zondag nemen veel professionals nog even hun media door alvorens aan de werkweek te beginnen. Pinterest is minder gericht op de actualiteit dus daar komt het op dit moment wat minder nauw aan op de tijd dat u nieuwe pins plaatst.
 Dus, ga niet midden in de nacht Twitteren en Facebooken, tenzij u dat doet om mensen die nachtdiensten draaien te bereiken.

Tip 8. Geen tijd?!
Er zijn ondernemers die de noodzaak van publiceren wel inzien, maar zo druk bezig zijn met andere zaken, dat ze er geen tijd voor kunnen of willen vrijmaken. Wat dan?  Er zijn mensen die dat voor een redelijke vergoeding voor u kunnen doen, maar let dan wel even op het profiel van degene die zich aanbiedt. Ik geef u graag de volgende aandachtspunten in overweging.

De schrijver:
- kent uw branche/werk of neemt de moeite zich daarin te verdiepen
- kent de verschillende media die u wilt gebruiken
- gebruikt ze ook zelf
- kan daarvan recente voorbeelden geven
- schrijft in de stijl die bij uw bedrijf past

 
 Doorsturen    Reageer

 
 
 
Over de auteur:
Phil H. Kleingeld is auteur, ghostwriter en columnist, Onder de naam Rent-a-Pen verzorgt hij workshops in hedendaagse digitale en analoge communicatievormen waaronder sociale media. Phil is daarnaast spreker en auteur van 24 boeken op het gebied van zakelijke communicatie zoals netwerken, verkoop, telefonische communicatie, relatiebeheer, time management, marketing en schriftelijke communicatie.

Een van de specialisaties van Phil is het verzorgen van workshops over sales gerelateerde onderwerpen als Neuroselling, Storytelling en Offertes omzetten in opdrachten. 

Hij is te volgen op Twitter , LinkedIn, Instagram
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10