zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Van naamsbekendheid kunt u niet eten

Door: Michel Hoetmer,   30-08-2012,   17:01 uur
 

Ik hoor het ondernemers regelmatig zeggen: ik werk vooral aan onze naamsbekendheid. Het is belangrijk want onbekend maakt onbemind. Met alle respect: het is de grootste onzin. Werken aan naamsbekendheid kost bakken geld en levert geen directe verkoop op. De grootste fout die MKB-bedrijven en ZZP-ers kunnen maken is het gedrag van de grote jongens te kopiëren.

Waarom niet direct beginnen met het vergaren van meer leads? Op zich is er natuurlijk niets mis met een goede naamsbekendheid. Maar vraag nu eens aan een aantal willekeurige mensen hoeveel merken ze in uw branche kunnen opnoemen.



U zult ontdekken dat dit nogal tegenvalt. Als u geluk hebt noemen ze ergens tussen de 3 en de 6 namen. En dan maar hopen dat uw naam er tussen zit! En al die andere bedrijven in uw branche dan? Hoe behalen die hun omzet? Er zijn vele tienduizenden bedrijven die uitstekend 'boeren' zonder dat ze algemeen bekend zijn.

Adverteren is duur
Adverteren is een dure grap. Voor een beetje advertentie in een vakblad bent u al gauw ergens tussen de € 1.000 en € 2.500 kwijt (soms nog veel meer). Adverteren in andere media kost u een veelvoud van dit bedrag. Tel daar bij op dat er steeds meer onderzoeken zijn waaruit blijkt dat de return on investment (ROI) op advertenties erg laag is of zelfs negatief.

Wist u dat een reclame gemiddeld 9 keer geplaatst moet worden alvorens een groot deel van uw doelgroep deze heeft opgemerkt? En "opmerken" alleen is niet genoeg. Ze moeten de reclame gemiddeld 3 keer gezien hebben alvorens ze weten waar het over gaat. Dat zijn door de bank genomen dus 27 plaatsingen. Kijk nu nog eens naar uw budget!

Ga voor de directe winst
Richt u in uw campagnes vooral op directe conversie. Nodig uw doelgroep uit om te reageren. Maak een flyer met een antwoordcoupon. Voorzie uw verkoopbrief van een antwoordkaart en leidt de bezoekers van uw website zo snel mogelijk naar een landingspagina. Dat is een pagina waarop u uw aanbod uit de doeken doet en de bezoeker de mogelijkheid geeft om informatie aan te vragen of direct te kopen.

Stop met dromen
Naamsbekendheid kan trouwens een mooie afgeleide zijn van campagnes waarmee u direct leads vergaart. Maar houd altijd één doel in de gaten: uw commerciële doel.

Van naamsbekendheid kunt u niet eten. Het is slechts een droom. U kunt wel eten van betalende klanten. Vul uw pijplijn met gekwalificeerde prospects en doe er alles aan om ze om te toveren tot betalende klanten. Als naamsbekendheid een doel op zich is geeft u heel veel geld uit zonder dat u er een cent voor terugziet!

 
 Doorsturen    2 reacties

 
 
poll
Hoe belangrijk vindt u naamsbekendheid?
 
Totaal onbelangrijk, ik wil brood op de plank
Onbelangrijk
Beetje belangrijk
Best wel belangrijk
Zeer belangrijk, het streelt mijn ego
 
 
 
Over de auteur:

Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest. 

Michel publiceerde de volgende boeken:

- Maak van de telefoon je vriend
Omgaan met bezwaren en tegenwerpingen
Sluit de deal!
Slim onderhandelen over prijzen

U kunt Michel ook volgen via Twitter of LinkedIn of Facebook.

 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Frank  |   | 
3-09-2012
 | 
11:53 uur
Geachte,

Kan het iets beter
- voorbeeld,referentie,resultaat ...

Voor mij onvoldoende .

Volgende keer beter onderbouwd hoop ik.

Gr.

Succes

Ps ga zelf de info niet aanleveren want die verwacht ik wel van jullie,toch ?
David Mouiller  |   | 
7-04-2015
 | 
15:26 uur
Het artikel is kort door de bocht. Echter is het afhankelijk van de markt waarin je je bevind, en inderdaad vooral de grootte van je organisatie, belangrijk om je oriëntatie eventueel te verschuiven.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10