'We gaan met minder managers werken, en dat kan ook, want onze medewerkers worden resultaatverantwoordelijk en ze gaan veel meer werken in zelfsturende teams. Onze managers moeten dus loslaten, en alles zoveel mogelijk door de medewerkers zelf op laten knappen'. Herken je deze tekst?
Managers zijn niet meer echt populair. In de media zijn managers louter overhead, ze voegen niets toe en houden medewerkers alleen maar van het werk. In tijden van bezuiniging is dit een mooie post. In onze praktijk maken we mee dat de managers tegelijkertijd de opdracht krijgen om de productie of de kwaliteit op te voeren. Hoe doe je dat nou met je handjes op de rug?
Meteen vertrekken
Loslaten is je handen ervan aftrekken. Als dat het enige is dat je als manager te doen hebt, dan kan je net zo goed meteen vertrekken. De opdracht 'loslaten' gaat voorbij aan de complexiteit van systemen, waar medewerkers in de uitvoering het overzicht niet over hebben. In de wat omvangrijkere organisaties bestaan veel wederzijdse afhankelijkheden, op kleine, maar ook op grotere schaal. Iedere medewerker probeert het in het algemeen in zijn/haar cirkel van beïnvloeding zo goed mogelijk te doen, maar die mogelijkheden zijn beperkt. Naar ons idee is het één van de taken van managers om zich te concentreren op de processen. Managers geven opdrachten aan hun medewerkers om deelprocessen goed vorm te geven, maar als vraagstukken de uitvoering te boven gaat, dan is het de taak van de manager om daar verantwoordelijkheid voor te nemen, en linksom of rechtsom te zorgen dat er een oplossing komt.
Intenties zijn meestal wel oké
Als manager vraag je je met de boodschap 'loslaten' én 'beter presteren' af waarvoor je besteld bent. Naarmate je als manager meer loslaat, weten ook medewerkers niet meer waar zij voor besteld zijn. Ook al zijn de intenties en achterliggende ideeën van 'loslaten' niet verkeerd, wij zien het er in organisaties met deze opdrachten niet beter op worden.
Duidelijk eisen
Als je wilt dat medewerkers minder afhankelijk zijn van jou als leidinggevende, en dat ze zelfstandiger werken, meer als zelfsturend team opereren dan heb je daar juist een flinke klus aan als manager. Niks loslaten, aanpakken! Eerst zorgen voor de goede werkprocessen, en vervolgens zorgen dat je medewerkers goed weten waarvoor ze besteld zijn. Wat wil je precies dat geleverd wordt, en hoe? Wat zijn de productie- en de kwaliteitseisen? En als iemand niet aan die eisen voldoet? Dan kan je moeilijk volhouden dat 'loslaten' de beste optie is, want dan ben jij als manager toch de aangewezen persoon om die medewerker te helpen zich te verbeteren.
Duidelijkheid geboden
De laatste tijd voeren we regelmatig gesprekken in de directiekamer over wat directies van hun managers verwachten. Daar zijn ze vaak niet duidelijk in. Hoe duidelijk ben jij naar je medewerkers over wat je van hen verwacht? Pas als iedereen duidelijk weet wat te doen en dat ook doet, dan kan je als managers loslaten en hetzelfde kunstje op een andere plek doen. De vraag naar managers met deze capaciteiten is namelijk groot.
Veelal denken werkgevers dat managers in geval van niet goed functioneren gemakkelijk de wacht aangezegd kunnen worden. Ten onrechte!
Ook managers hebben recht op een zogeheten 'verbetertraject'. Indien een dergelijk traject niet doorlopen wordt, zal ontslag een stuk moeilijker zijn.
Richard
|
|
31
-
08
-
2012
|
12
:
08
uur
Nu uilen terwijl menig manager er al jaren een potje van heeft gemaakt en veel naar de knoppen heeft geholpen. Het is al jaren tijd voor goed management met vernatwoordelijke managerers. Alles afschuiven en verantwoording neerleggen bij mensen die niet eens weten hoe dat moet of kan en er de kantjes van af lopen heeft ons in al deze ellende geholpen. een goed manager ziet dat. Maar ach daarom ben ik er ook een die dit al jaren verkondigt en aangeeft. Waarderen kan men het niet maar al de bedrijven waar ik ooit heb gewerkt zijn nu dan ook zaoals ik al aangaf kapot.