zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Sociale media werken wereldvreemd gedrag in de hand

Door: Michel Hoetmer,   17-07-2012,   16:51 uur
 


Twee vrienden ontmoeten elkaar. De ene vriend vraagt aan de ander 'hoe gaat het met je?' De ander z'n gezicht verstrakt. Op zachte, bijna fluisterende, toon zegt hij 'mijn vader is gisteren overleden'. De ander reageert spontaan met 'goh wat leuk!' Waarschijnlijk krijgt hij een knal voor zijn hoofd.
Zo heb ik het nog nooit meegemaakt in de échte wereld. Hoe anders steekt de virtuele wereld van Facebook in elkaar ...


In de virtuele wereld van Facebook is dergelijk afgestompt gedrag kennelijk doodnormaal. De site werkt het natuurlijk in de hand met de 'vind ik leuk knop'. Het is nogal eendimensionaal.



Er bekroop me een gevoel van onbehagen toen ik het volgende bericht las: 'Managementgoeroe Stephen Covey overleden op 16 juli 2012'. En nu komt het: acht mensen vinden dit leuk. Op z'n eigen Facebook pagina zijn er (tot op heden) 2843 mensen die zijn overlijdensbericht 'liken'.

Het gaat me eventjes om de Nederlandse Facebookpagina. Hebben deze lieden klakkeloos op de knop gedrukt? Zijn ze niet helemaal op de hoogte van de betekenis van 'iets leuk vinden'? Of is het de andere mogelijkheid: zijn ze oprecht verheugt over het verscheiden van deze managementgoeroe?

Hoe het ook zij, het getuigt van een ontzettende domheid om zomaar op de leuk knop te drukken. Als je het allemaal echt zo erg vindt, dan kun je toch wel een passend commentaartje schrijven? Of is dat te veel moeite?

Ik schrijf deze blog overigens niet uit nijd omdat ik een groot fan van Covey zou zijn. In tegendeel. Ik heb weinig op met het gedachtegoed van Covey. Maar zijn overlijden leuk vinden? Nou nee. Het is heel triest voor iedereen die hem liefhad.

Het probleem met de 'vind ik leuk knop' is dat het weinig mogelijkheden tot nuance laat. Overigens is de betekenis van 'like' toch net ietsje anders dan 'leuk'.

Voor de zekerheid:

Leuk = grappig; prettig: een leuke opmerking, prettig stemmend, plezier opleverend.

Like = waarderen, hechten aan, houden van, mogen, graag zien, zich aangetrokken voelen tot.

Achter het Engels zit een andere gevoelswaarde. De vertaling van 'like' naar 'leuk' is dus nogal ongelukkig. Hoe je het anders zou moeten vertalen? Geen idee. Wellicht gewoon die domme knop afschaffen? In ieder geval weigert Facebook een 'vind ik niet leuk knop' te plaatsen.

Maar daar gaat het natuurlijk niet om. Het meest verbijsterende van deze gang van zaken is dat mensen op sociale media gedrag, dat ze in de normale wereld nooit zouden laten zien, vanzelfsprekend vinden.

Ik meen dat het enkele Vlaamse komieken waren die prachtig verbeeldden in een sketch. Ze liepen met bordjes over straat, zoals 'wil je vrienden met me worden?' en 'vind je mij leuk?' Het was hilarisch om te zien.

Wat zou het toch leuk zijn als hun boodschap tot ons allen zou doordringen.

 
 Doorsturen    3 reacties

 
 
poll
Moet Facebook de vind ik leuk knop afschaffen?
 
Ja
Nee
Geen mening
 
 
 
Over de auteur:

Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest. 

Michel publiceerde de volgende boeken:

- Maak van de telefoon je vriend
Omgaan met bezwaren en tegenwerpingen
Sluit de deal!
Slim onderhandelen over prijzen

U kunt Michel ook volgen via Twitter of LinkedIn of Facebook.

 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Caroline Heijmans MSc  |   | 
25-07-2012
 | 
19:21 uur
Beste Michel,
Ik ben het helemaal met je eens wat die 'like button' betreft. Ook ik heb behoefte aan een 'don't like button'. Toch geloof ik niet dat al die mensen zo blij waren om de inhoud van het bericht. Ik kan me niet voorstellen dat al deze mensen zo harteloos zijn. Ik denk eerder dat de 'like button' niet letterlijk wordt genomen. Misschien is het aanklikken meer een manier om te 'liken' ofwel waarderen dat het nieuws wordt doorgestuurd...
Of ben ik nu erg naïef?
Groet, Caroline
Michel  |   | 
25-07-2012
 | 
20:36 uur
Beste Caroline,

Ik denk dat je gelijk hebt. Maar het blijft een beetje mal.

Nog zo eentje: een 'friendship cleanup'. Moet je bevestigen dat je vriend wilt blijven. Zouden mensen dat ook in de normale wereld doen?
igor  |   | 
31-07-2012
 | 
13:34 uur
Je hebt de ''like'' knop niet helemaal begrepen.
''Like'' op facebook betekent iets anders dan wat een klassiek woordenboek zegt.
Dat volgt ook logischerwijs uit het genoemde ééndimensionale karakter van het liken.
Liken in deze context op facebook betekent zoiets als ''het bericht belangrijk vinden'', er belang aan geven.
De likes op een overlijdensberciht betekeken niets anders dan blijken van waardering voor meneer Covey.
Maar dat is toch wel duidelijk uit de context? Ik vind hier niets verbijsterends aan!

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10