In tijden van schaarste draait u als ondernemer alle dubbeltjes een paar keer om. Uw medewerkers staan daar niet altijd bij stil. Zij zijn zich ook niet altijd bewust van de kosten die ze veroorzaken. Zo is het rechterschroefje € 425,= duurder dan het linker… Hoe krijgt u ze dat aan het verstand?
Onnodig gemaakte kosten
Dingen die onnodig verkeerd gaan en het verlies dat u daarmee oploopt: faalkosten. ‘Niet aan gedacht’, ‘kwijt geraakt’, ‘over het hoofd gezien’. En dat niet een keer, maar steeds opnieuw. Het lijkt alsof de dingen niet in een keer goed mógen gaan.
Hoe frustrerend kan het zijn… het lijkt een gemis aan betrokkenheid. Dat maakt, zoals in het voorbeeld met de schroefjes, net het verschil. Een verschil waarbij een monteur een vergadertafel in elkaar zet met schroeven van 20 of 25 mm… Met die laatste doorboort hij een kersenhouten tafelblad van ruim vierhonderd euro.
Wie betaalt faalkosten?
Uw klant spreekt u aan op de beschadigde tafel, dus dat blad moet worden vervangen. Daar is een mannetje een uur mee bezig en het blad is total-loss. De kosten daarvan kunt u nergens verhalen. De kans dat u als projectinrichter aan vijf bureautjes en een vergadertafel duizend euro verdient is vandaag de dag klein, dus de hele transactie is voor het achterwerk van de kat geweest. Faalkosten gaan ten koste van de marge.
Voorbeelden
Wie faalkosten kan uitbannen, kan in tijden van recessie toe met minder omzet. Voorbeelden? De bouwsector heet al sinds jaar en dag heel gevoelig te zijn voor faalkosten, dus daar wil ik het niet over hebben. Probeert u voor het gemak de vertaalslag maar eens te maken naar uw eigen bedrijf. Waar vliegt bij uzelf ongemerkt geld het raam uit? Denk aan parkeerbonnen, niet geannuleerde vergaderarrangementen, verkeerd bestelde tonersets. Maar ook incourante artikelen bijbestellen, ongelezen tijdschriften, in het toilet gevallen iPhones.
Maak fouten en kosten inzichtelijk
Er zijn verschillende manieren of faalkosten door fouten tegen te gaan. Gek genoeg komen de beste voorbeelden dan toch weer uit de bouw:
Maak uw medewerkers letterlijk eigenaar van hun hulpmiddelen of gereedschap. De monteur die de Makita over twee jaar mee naar huis mag nemen als het ding afgeschreven is, raakt hem tijdens het werk nooit meer kwijt.
Maak systemen ‘knurft-proof’. Zo zouden tafelbladen en hun bijpassende schroefjes een kleurcodering mee kunnen krijgen om fouten te voorkomen.
Stel vast bij welke werkzaamheden een groter afbreukrisico geldt, ofwel stel vast op welke punten een fout grote gevolgen kan hebben.
Laat ook zien wat het effect van faalkosten is op de marge: dat is voor uw medewerkers vaak niet duidelijk.
Maak uw medewerkers deelgenoot. Bij de Gasunie staat aan het hek een bord waarop staat hoelang het geleden is dat er een arbeidsongeval met verzuim was.
De beste oplossing
Zorg ervoor dat uw medewerkers zelf hun verantwoordelijkheid voelen, dat is naar mijn idee de beste aanpak. Uiteraard moet er geen cultuur ontstaan waar geen fouten mogen worden gemaakt. Van fouten leren we immers. Maar steeds dezelfde fouten… dat is zonde van het geld!
In de zin 'Van fouten leren we immers' zit de kern van het terugdringen van faalkosten. Als je als organisatie in staat bent om de kennis en ervaring van je medewerkers vast te leggen en die goed te delen, dan kun je faalkosten sterk verminderen. De inschatting in de bouw is dat door het delen van kennis de faalkosten met 15% verminderen. Hiermee wordt ook de ROI van het investeren in kennis een stuk scherper. Meer over het terugdringen van faalkosten op (Klik hier)