zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Vijf kansen om het beter te doen dan uw concurrent

Door: John Vrakking Vrakking,   31-05-2012,   15:37 uur
 

Er zijn weinig sectoren die ongevoelig zijn gebleken voor recessie. Voor veel ondernemers is de markt gekrompen, zijn omzetten gedaald, staan marges onder druk. Maar we hebben ook de neiging het dramatischer te maken dan het is. Verkopers hoeven immers geen Olympische records neer te zetten: de concurrentie één stap voor blijven is al genoeg. Dit is geen blog over verkopen (ik verwijs u graag), maar over het vasthouden van klanten door kwaliteit te leveren.

Kom shoppers tegemoet


In tijden van recensie zijn klanten zuinig met hun geld en dat biedt kansen: er zijn prijskopers in de markt. Natuurlijk doet u daar liever geen zaken mee, want hun trouw is geen euro waard. Maar stel dat u ze toch vast weet te houden na hun eerste aankoop? Ga niet zomaar mee in de laagste prijs, maar bied drie opties. Eén is inderdaad de laagste prijs, maar met de twee overige zet u neer waar u toegevoegde waarde levert.

Stem verwachtingen af
Een tevreden klant is een klant die gekregen heeft wat ‘ie verwachtte. Meer is er niet. Zorg daarom dat u weet wat uw klant kopen wil. Zadel hem niet op met een dure oplossing voor een probleem dat ‘ie niet heeft. Verkoop geen ‘nee’, maar verwijs door. Want daarmee bewijst u dat u de klantwens herkend heeft en zorgt u toch voor een tevreden klant. Simpel!

Kom afspraken na
Na stap twee is dit een open-deur, maar toch spelen veel ondernemingen het klaar om hun klant teleur te stellen. Ik hoor u zeggen ‘maar dat breien we altijd recht’. Dat zal wel, maar dat is a) altijd pas nadat uw klant geklaagd heeft en b) daarom volstrekt verkeerde energie. Doe het gewoon in één keer goed!

Overtref uzelf
Sterker nog: doe het beter. Begrijp me goed: u gaat niet méér leveren voor hetzelfde geld, want dan gooit u handel weg. Maar in de randvoorwaarden zorgt u dat u de klantwens overtreft. Laat daarmee blijken hoe u wilt werken, waar u aandacht voor heeft, dat de klantrelatie voor u belangrijk is. Ik ga u daar zo dadelijk naar vragen!

Hou de achterdeur dicht
Met aandacht voor uw klanten zorgt u dat ze blijven. Door kwaliteit te leveren bindt u uw klant en voorkomt u dat ze gaan shoppen. Concurreren is niet zo moeilijk als het lijkt: u hoeft het simpelweg alleen maar ietsje beter te doen dan uw concurrent!

Lees ook:
waar blijven mijn klanten?
- stop met nieuwe klanten zoeken
- blijven jagen op kansen brengt geen rust

 
 Doorsturen    Reageer

 
 
poll
Hoe belangrijk vindt u het leveren van meerwaarde?
 
Ik vindt meerwaarde erg belangrijk
Ik vindt meerwaarde van ondergeschikt belang
Ik vindt meerwaarde onzin; de klant komt voor het produkt
 
 
 
Over de auteur:
Is het leiderschap niet wat je ervan verwachtte? Kom je niet uit de verf en blijven resultaten achter?

Dat heeft zelden te maken met je kennis en met je tools.
Het gaat om je eigen fundament en de overtuigingen die daarmee samenhangen. 

Samen onderzoeken we wat je zou kunnen versterken: ik help beginnend-leidinggevenden om tot resultaten te komen.
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10