LinkedIn is een fantastische website m.b.t. uw Personal Branding op professioneel gebied. Er zijn drie delen van een goede Personal Branding aanpak: een passieve, actieve en proactieve strategie. In een vorig artikel kon u al enkele tips lezen in verband met de passieve component in verband met branding op LinkedIn. In dit artikel focussen we op de "ingrediënten" van de actieve component waarbij u enkele tips krijgt om deze in de praktijk te zetten. Een volgend artikel behandelt ten slotte het proactieve deel.
Ingrediënt 1: Post "Status Updates" en "Like", "Share" of "Comment" op de "Status Updates" van anderen.
Tips:
- Deel interessante tips, websites, artikels die u zelf hebt gevonden of die anderen hebben geplaatst.
- Stuur NIET automatisch al uw Twitter berichten door naar LinkedIn, dit is een reden waarom mensen contacten verwijderen.
- Wees steeds professioneel.
Ingrediënt 2: Deel informatie via de "Sharing Bookmarklet".
Tips:
- Download de Sharing Bookmarklet (onderaan elke pagina onder "Tools").
- U kan berichten tegelijkertijd als Status Update, groepsbericht en email versturen.
- Denk altijd na of elke Group wel openstaat voor dit bericht .
Ingrediënt 3: Vraag naar aanbevelingen ("Recommendations").
Tips:
- Spreek eerst over Recommendations (telefonisch of in een persoonlijk gesprek) VOOR u de uitnodiging via LinkedIn stuurt.
- Vraag naar een specifieke en concrete aanbeveling.
- Zorg voor gevarieerde aanbevelingen: klanten, collega’s, leveranciers, partners.
Ingrediënt 4: Draag bij aan "Answers".
Tips:
- Kies de juiste categorieën om daar uw expertise te tonen.
- Voeg uw website toe indien relevant, dit helpt om uw eigen website hoger te krijgen in Google.
- Als uw antwoord als het beste wordt beschouwd, dan krijgt u een "Expert Point" en zo komt u in de lijst van experts terecht.
Ingrediënt 5: Wees actief in "Groups": start zelf "Discussions" en reageer op wat anderen schrijven.
Tips:
- Deel iets interessant of vraag om hulp. Verkoop niets!
- Reageer op wat anderen schrijven.
- Wees steeds professioneel en focus op constructieve bijdragen.
Ingrediënt 6: Bevestig uw deelname via LinkedIn Events wanneer mogelijk.
Tips:
- Laat weten dat u interesse hebt in een evenement of zal deelnemen.
Kijk in de lijst met deelnemers. Dit geeft u al betere aanknopingspunten tijdens het evenement zelf.
- Laat uw netwerk weten dat het evenement bestaat via "Recommend" of "Share".
Ingrediënt 7: Start uw eigen groep.
Denk echter goed na vooraleer deze weg in te slaan!
Tips:
- Start een Group rond een thema, niet rond uw bedrijf.
- Wees voorbereid om zelf veel Discussions op gang te trekken en te beantwoorden.
- Maak enkele andere mensen Group Manager om zo de inspanningen te spreiden.
Voordelen van het toepassen van de "ingrediënten" van deze actieve strategie:
- Het zal u op de radar van anderen plaatsen, zodat uw "Know" factor zal toenemen.
- Het toont aan dat u er een punt van maakt anderen te helpen (als u niet alleen vragen stelt, maar ook anderen helpt) en dus zal uw "Like" factor toenemen.
- Het toont aan dat u een specialist bent in uw expertisegebied en dus zal uw "Trust" factor toenemen.
Een uitgebreide beschrijving van deze actieve strategie m.b.t. Personal Branding is te vinden in het boek "Hoe LinkedIn nu ECHT gebruiken" dat u GRATIS kan downloaden van www.hoe-linkedin-nu-echt-gebruiken.com
Samen met zijn team van Networking Coach geeft Jan presentaties en opleidingen op het vlak van (online en offline) netwerken en referrals. Klanten zijn zowel grote organisaties zoals Deloitte, IBM, ING, Mobistar, Nike en SAP als kleine bedrijven en freelancers.
Jan is tevens gastdocent bij de internationale MBA programma's van RSM Erasmus Rotterdam en Vlerick Leuven Gent Management School.