zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Passie: mag het ook een onsje minder zijn?

Door: Michel Hoetmer,   07-05-2012,   16:54 uur
 

Het modewoord van de laatste jaren is 'passie'. Ik heb het niet zo begrepen op modewoorden. Al is het maar wanneer iedereen hetzelfde magische woord predikt, het woord afglijdt in een diepe afgrond. Daar wil ik het deze keer niet over hebben. In het algemeen is passie, ontdaan van de modieuze trekjes, natuurlijk uitstekend. Hartstocht is wat menigeen tot grootse prestaties drijft. En toch kan diezelfde passie u lelijk in de weg zitten wanneer u anderen probeert te overtuigen.

Volgens de Nederlandse Encyclopedie Online betekent passie 'een sterk gevoel van liefde'. Ze zeggen wel eens 'liefde maakt blind'.



Gepassioneerd overtuigen gaat van een leien dakje wanneer het vonkje spontaan overslaat. Helaas ontstaat er kortsluiting wanneer u ergens hartstochtelijk in gelooft en het uw gesprekspartner Siberisch koud laat. U loopt het risico over uw gesprekspartner heen te walsen wanneer deze uw passie niet deelt. Daar kan het dus hopeloos misgaan.

Een voorbeeld
Vroeger was ik een gepassioneerd schaker. Het schaakbord leefde voor mij. Het is dan moeilijk te bevatten dat voor anderen schaken meer lijkt op het gras zien groeien. Het gaat tergend langzaam en lijkt geen betekenis te hebben.

Tegenwoordig, ik schaak al jaren niet meer, vind ik het nog steeds een boeiend spel, maar ik kan niet begrijpen dat ik er ooit zo fanatiek mijn tijd mee vulde. De passie is flink bekoeld.

Nog een voorbeeld
Ik heb een geweldige hekel aan liedjesprogramma's, zoals The Voice of Holland. Hier in Zweden lusten ze er ook pap van. Zweden gaan bij het minste of geringste zingen. Dus is 'Melodifestivalen' een kijkcijferhit.

Een goede kennis van ons, is er gek op. Een vriend van deze kennis is helemaal idolaat van Karaoke. Zij en hun families vinden elkaar in een gelukkig 'liedjeshuwelijk'. Het kon het niet uitblijven of ik ontmoette beiden bij mijn vriend thuis. Uiteraard kwam het Karaoke-apparaat te voorschijn.

Ik probeerde me tactisch afzijdig te houden. Ontsnappen bleek onmogelijk. Ik 'moest' meedoen. Het apparaat bepaalde wie de winnaar zou zijn. Ik had van een afstandje toegekeken en begreep een beetje hoe het apparaat werkte. Als je veel herrie maakte dan sloeg de succesmeter van het ding zowat op tilt.

Dus koos ik voor 'We will rock you' van Queen. Het knalde uit de speakers. Iedereen zong luidkeels mee. Het zal u niet verbazen dat ik de competitie won ondanks mijn totale gebrek aan zangkwaliteiten. Daarna bleef ik verschoont van verdere deelname. Ik bedoel maar: wat de een met passie doet, verafschuwt de ander.

Passie: de onneembare horde
Zoals gezegd: die passie staat een goed overtuigingsgesprek regelmatig in de weg. De gepassioneerde ideeënverspreider of verkoper komt van mars en degene die overtuigd 'moet' worden van Venus. Het is een giftig mengsel.

De een gaat steeds harder duwen en de ander zich steeds heftiger verzetten. In privéomstandigheden, zoals bij de Karaoke -wat verlies je er mee? - komt het allemaal nog wel op zijn pootjes terecht, maar in de zakelijke omgeving gaat het regelmatig fout.

Een onsje minder
Een beetje minder passie en oog voor de ideeën van anderen hebben, zou wel eens tot veel betere resultaten kunnen leiden.

De nuchtere verkoper laat zijn oogkleppen thuis en houdt rekening met de mening van de ander. Hij leeft zich in. Hij probeert de positie van de ander te begrijpen en zodoende een wederzijds belang te vinden.

Het ABC van de verkoop is:

- Aandacht,
- Betrokkenheid en
- Commitment.

U wilt toch ook niet tegen uw zin van standpunt veranderen?

 
 Doorsturen    3 reacties

 
 
 
Over de auteur:

Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest. 

Michel publiceerde de volgende boeken:

- Maak van de telefoon je vriend
Omgaan met bezwaren en tegenwerpingen
Sluit de deal!
Slim onderhandelen over prijzen

U kunt Michel ook volgen via Twitter of LinkedIn of Facebook.

 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
R.F.  |   | 
14-05-2012
 | 
11:29 uur
Beste Michel, Het is mooi dat je (soms) een passie herkent. Het is jammer dat je denkt dat Passie alleen verblindend werkt. Maar dat is het onderscheid tussen harmonieuze en geobsedeerde passie. En dat laatste is juist niet goed. Wil je niet hebben. Net zo goed als je geen workaholics voor je wil laten werken.

Ron Vorstenbosch

Michel  |   | 
14-05-2012
 | 
11:39 uur
@R.F. Bedankt voor uw reactie. Ik geloof niet dat ik zeg dat het alleen maar verblindend werkt. Het kan (en doet het ook regelmatig) verblindend werken. Denk dus dat wij het met elkaar eens zijn.
Pam  |   | 
14-05-2012
 | 
14:13 uur
Dank Michel, op deze maandagochtend (het is hier 8 uur) maakte mijn hart een sprongetje bij het lezen van de titel van je artikel, en toen ging ik eerst eens even een lekker bakkie koffis zetten begeleid door binnenpret over het artikel dat ik zou gaan lezen. Maar al te vaak helaas worden deze begrippen misbruikt voor goedkoop meesurfen op een modieuze golf.
Maar dat van die buren dat valt me tegen, dat ze je toch zover kregen! Je strategie daarin echter vergoedt veel. Fijne dag nog.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10