Onze opdrachtgever heeft een nieuwe functie in een voor hem volstrekt nieuw bedrijf. Binnen een paar weken zitten wij aan zijn bureau en legt hij ons zijn vraagstuk voor. Het is een zeer lastige situatie, met een lange geschiedenis, en het is zijn taak om hier nu eindelijk verandering in aan te brengen. Verwachtingsvol kijkt hij ons aan. 'Jullie zijn de experts. Vertel me maar waar ik moet tikken om deze 'machine' weer aan de praat te krijgen.'
Deze opdrachtgever heeft onze cd's over teamontwikkeling meerdere malen beluisterd en confronteert mij regelmatig met mijn eigen uitspraken. Met de vraag 'waar te tikken' refereert hij aan een verhaaltje dat gaat over een machine die kapot is. De directeur van de fabriek laat een monteur komen, die wat om de machine heen loopt, hier en daar rommelt aan iets en uiteindelijk met één klap met een hamer de machine weer laat draaien. De rekening die de directeur krijgt is 1.000. De monteur was maar een kwartiertje bezig geweest, en de directeur vindt het bedrag aan de hoge kant. Hij vraagt een specificatie van de rekening. Als hij die later ontvangt staat daarop dat 'het tikje met de hamer' 5 kost, en 'weten waar te tikken' wel 995.
Opknappertje?
Een verstopte riolering na het bezoek van een nichtje van 13 of een lekke band kan je oplossen met 'een tikje'. Maar als de auto veel is uitgeleend, al een tijd geen onderhoudsbeurt heeft gehad, met vuile bougies, een slepende distributieriem en goedkope, vuile motorolie rond toert en meer van dat soort zaken, dan gaat die niet lekker rijden met alleen een nieuwe band.
Garantie tot aan de deur
Helaas voor onze opdrachtgever, en dat hoefden wij hem ook niet uit te leggen, zijn organisaties niet altijd als machines. Als het werkproces verstoord is, dan is er een combinatie van problemen die de verstoring veroorzaken. Meestal piept het op één onderdeel het hardst. Dan vragen managers ons die ergernis zo snel mogelijk weg te nemen, dat ene onderdeel voortvarend aan te pakken. Het effect is dan niet gegarandeerd, ja, op dat ene onderdeel, maar het geheel wordt er niet beter van. Een verwaarloosde organisatie is net als een verwaarloosde auto, die een flinke opknapbeurt nodig heeft om er zonder problemen de grote vakantie mee door te brengen.
Wel een expert
De bezuinigingen maken het voor veel bedrijven niet makkelijker de komende periode. Goed onderhoud en revisie worden vaak gezien als extra, maar horen bij het dagelijkse werk. Zijn we nog met de goede dingen bezig? Waar kunnen we efficiënter, beter? Gebruiken we de nieuwe inzichten? Hoe opgewassen zijn we tegen de concurrent? Met goed onderhoud kan je het vaker af met die ene tik, als je tenminste verstand van zaken hebt.