zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
vaknieuws
 

Pro-actief opleiden is voorwaarde voor latere functiemobiliteit

20 mei 2011 - Opleiden is randvoorwaardelijk voor een noodzakelijk mobiliteitsbeleid dat langer doorwerken moet faciliteren. Echter, er wordt vaak pas werk gemaakt van mobiliteit nadat iemand ongeschikt is geworden voor bepaald werk of boventallig.
Bron: Profnews
 
 Doorsturen   1 reactie
 

 
reacties
 
Annemieke Deenen  |   | 
26-05-2011
 | 
14:18 uur
Interessant artikel: pro-actief opleiden is voorwaarde voor latere functiemobiliteit. Sluit ik me bij aan: een dergelijk leerproces kost tijd, dus daar zou je tijdig mee moeten beginnen. Pro-actief opleiden alleen is echter niet voldoende. Er spelen meer aspecten een rol. Ik wil hieronder graag één aspect belichten: motivatie.

Een belangrijk aspect in opleiden is de motivatie van de werknemer. Vaak genoemd, maar minstens zo vaak onderschat. Zolang de medewerker niet gemotiveerd is, zal hij niet gauw aan een opleiding beginnen en zal een opleiding zelden het gewenste effect hebben. Pro-actief of niet. De motivatie van de medewerker wordt voor een belangrijk deel beïnvloed door de mate van transfer van de opleiding naar de werkpraktijk. Mijn ervaring is dat als een medewerker een concreet beeld heeft van de inhoud van een opleiding en weet hoe hij de inhoud in zijn taken kan integreren, de motivatie om de opleiding te volgen stijgt.

Concretiseren van de opleiding naar de belevingswereld van de medewerker dus, daar gaat het om. Dit kan bijvoorbeeld door de inhoud van een opleiding direct te koppelen aan de taken van een medewerker. Dit werkt twee kanten op.
Ten eerste ziet de medewerker hoe een opleiding zich verhoudt tot de dagelijkse werkpraktijk: wat heb ik aan deze opleiding? Dit verhoogt de motivatie van de medewerker (gaan we tenminste vanuit) en de toepasbaarheid van de opleiding. Hierdoor stijgt het opleidingsrendement.

Ten tweede heeft een medewerker direct inzicht in de kennis en vaardigheden die hij nodig heeft voor een bepaalde taak. Hierdoor wordt een pro-actieve houding mogelijk gemaakt en gestimuleerd. De medewerker kan antwoord geven op vragen als: wat moet ik weten en kunnen om een bepaalde taak van mijn collega uit te kunnen voeren? Wat voor effect heeft deze nieuwe techniek op mijn taken? In welke opleiding zou ik dat kunnen bijleren? Deze pro-actieve houding is meestal het eerst zichtbaar binnen de eigen functie. De ervaring leert dat dit zich 'vanzelf' uitbreidt naar andere taken en functies. Als het opleidingsaanbod hierop aansluit, is pro-actief opleiden een feit.

Annemieke Deenen
Kusoma Opleiding & Advies

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10