29 september 2010 - Consumenten zien de tuin steeds vaker als het verlengstuk van de woonkamer. Er wordt meer uitgegeven aan luxe tuinmeubelen (+5%), buitenkeukens (+9%) en terrasverwarmers (+20%). In de uitgaven van niet-levende tuinartikelen nemen de tuinmeubelen een eerste positie in met ruim 42% van alle uitgaven, zo blijkt uit het rapport ` Van binnen- naar buitenleven`, van Annalise. In het rapport staan de marktveranderingen binnen de belangrijkste productgroepen.
Dat de uitgaven aan de tuin van stijgen kan ik me goed in vinden. In mijn ervaring vinden mensen hun tuin van meer belang dan voorheen. De laatste jaren is het aantal opdrachten voor tuinonderhoud maar vooral tuinontwerp sterk gestegen bij ons familiebedrijf. Klanten geven aan meer aandacht aan hun tuin te besteden dan voorheen, wellicht door de opbloeiende economie?
Met name in deze coronatijden gaan mensen hun geld besteden aan huis en tuin in plaats van vakantie en reizen. Dit zorgt voor een koopexplosie in de branche, grotendeels online.