zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
vaknieuws
 

Arbeidsconflict moet tijdig worden onderkend

12 februari 2010 - Het is voor zowel werkgevers als werknemers belangrijk dat arbeidsconflicten tijdig onderkend en snel opgelost worden. Niet alleen kan een uit de hand gelopen conflict leiden tot verzuim en afnemende productiviteit, de werkgever is wettelijk verplicht de werknemer een mentaal veilige werkplek te bieden.
Bron: Profnews
 
 Doorsturen   3 reacties
 

 
reacties
 
MediationHarskamp  |   | 
13-02-2010
 | 
13:00 uur

''WE HEBBEN HET (als bedrijf) ZELF OPGELOST.''

Bij arbeidsconflicten is het vroegtijdige onderkenning én de daarbij behorende actie van groot belang.
Een eerste vereiste is het inschatte of een conflict (contra-)productief is.
Conflicten kunnen de verhoudingen en/of de inhoud ook verduidelijken.
Zodra echter de relatie en de communicatie verstoord raakt zal de manager zeer alert dienen te zijn. Escalatie en miscommunicatie ligt dan op de loer.

Ik heb te maken met partijen die, soms op advies van de Arbodienst, bij mij als mediator aankloppen. Mensen hebben dan vaak gedurende lange tijd geen contact met elkaar gehad of alleen via brieven en instanties. Bij aanvang van een mediationtraject wordt soms meegewerkt om (bij de rechter) maar niet beschuldigd te worden van ''niet mee willen werken aan een oplossing''.
Om tot een oplossing te komen is dit een zeer lastige situatie omdat partijen geneigd zijn te denken dat ze met een oordeel van de rechter beter af zijn.
Wat dit soort situaties doorgaans wel opleveren is een uitwisseling van standpunten en gevoelens met als effect dat de druk enigszins van de ketel is.
Zodra beide partijen overtuigd raken dat mediation hen de mogelijkheid biedt, in overleg, tot een oplossing te komen dan is de basis gelegd voor een zinvol vervolgtraject.

Als leidinggevenden eerder een (externe) bemiddelaar inschakelen is vaak veel leed te voorkomen.
Bemiddeling door de leidinggevende zelf of door een andere, voor partijen aanvaardbare collega, is zeker te verkiezen boven een externe bemiddelaar.
Als dit interne traject slaagt is niet alleen het conflict uit de wereld maar is ook de bedrijfscultuur versterkt. ''We hebben het (als bedrijf) zelf opgelost''.
Als dit niet haalbaar is kan ik altijd nog gebeld worden.
Bert Harskamp, NMI gecertificeerd mediator in NO-Nederland, 06 20255917
LF  |   | 
13-02-2010
 | 
19:57 uur
Prima reactie,
Echter in al de jaren dat ik werkzaam ben in organisaties waar een arbeidsconflict ontstaat tussen werknemer en werkgever heb ik nooit meegemaakt dat de verhoudingen dusdanig als prettig te noemen zijn om na mediation gewoonweg het werk op te pakken alsof er niets gebeurt is. Conclusie: vaak redenen vanuit de werknemer om te schoppen naar de organisatie omdat hij/zij vaak niet krijgt wat men wil.
Kortom: Mijn beleving is altijd geweest dat wanneer men niet gelukkig is op de werkplek, om moet gaan kijken naar een andere organisatie.
In de vele jaren heb ik meegemaakt dat werknemers dag in, dag uit, jaar in , jaar uit, maar bleven schoppen, afgezien van het feit door hen te vragen of zij zelf ideeen/suggesties of iets dergelijks wisten om de werkzaamheden (en vaak het conflict)op een positieve wijze te lijf te gaan.
Als leidinggevende kan ik het weten. Een visie die ik altijd hanteer is: Wanneer men denkt het beter te krijgen bij de buurman (gras schijnt altijd groener te zijn)is mijn standpunt, te vertrekken naar een andere organisatie!!! Waarom zadel je je collega's op met vaak gezeur en geschop?

Met vriendelijke groet,

Fletcher van de Weg
MediationHarskamp  |   | 
15-02-2010
 | 
22:59 uur


Beste Fletcher,
Dank voor je reactie.
Inderdaad als de werknemer blijvend ontevreden is met de arbeidsituatie dan wordt het kiezen of delen. In mediationtermen wordt dit wel de exit-mediation genoemd.
Voordat het zover is kan het vroegtijdig verbeteren van de communicatie en daarmee hopelijk ook de relatie zeer wenselijk zijn.

Om na een mediation de draad op te pakken en te doen alsof er niets gebeurt is lijkt mij inderdaad niet haalbaar en ook niet wenselijk. Er is vaak heel veel gebeurd en dat blijven beide partijen zich goed realiseren.
Juist door dit besef en hier op een positieve manier mee om te gaan wordt geleerd en mogelijk een modus gevonden om de toekomst leefbaar/werkbaar te houden.

Nogmaals dank voor je reactie.
Vriendelijkke groet, Bert Harskamp

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10