9 maart 2009 - Vrouwen in de top maken hun beloften niet altijd waar. Dat blijkt uit een onderzoek van onderzoeksbureau Hofkes in samenwerking met de Volkskrant. Voor het onderzoek werden 40 bestuurders uit de Volkskrant Top-200 van meest invloedrijke Nederlanders anoniem ondervraagd. Daaruit kwam naar voren dat vrouwen in de top zich vaak net als mannen gedragen.
Vrouwen aan de top zijn daartoe (nog steeds)uitgezocht/aangezocht door mannen.
Deze mannen beoordelen kandidaten naar hun eigen referentiekader en zullen uiteindelijk topmensen benoemen die binnen dit kader passen.
Als dit een vrouw is zal zij zich (dus) binnen de mores van de huidige machtshebbers manifesteren.
De gewenste kenmerken voor bestuurders zoals benoemd in het artikel, worden bij functie-omschrijvingen inderdaad aangegeven.
Dit is echter 'lipservice'.
Leiders voor bedrijven worden heden ten dage nog steeds geselecteerd alsof men een legerleider nodig heeft die de manschappen aanstuurt in de 'war to survive'. Deze leider bezit macht, kracht, overwicht vanuit zijn rang, is veelal aangezocht om orde op zaken te zetten danwel te houden.
De meeste mensen aan de top zijn daar gekomen door zich naar boven te 'vechten' (competitie voor status).
De drive komt voort uit een innerlijke behoefte om zich te manifesteren en een status te behalen, men werkt/vecht zich naar de top.
Dit geldt voor de top van elke business (zakenleven, showbusiness, sport, enz.).
Deze drive komt voort uit een tekort.
Tekort aan (eigen)liefde, (zelf)bewustzijn, (zelf)waardering.
Tekorten leiden tot overcompensatie.
Overcompensatie leidt tot streven naar macht, status, overconsumeren.
Men wil gezien en gewaardeerd worden.
Uiteindelijk komt het allemaal voort uit innerlijke leegte die met uiterlijke zaken gevuld moet worden om zich iets of iemand te voelen.
De meeste mensen die aan de top zijn gekomen hebben zich niet uit altruďstische motieven daarheen begeven.
Echter, degenen die, aan de top gekomen, werken aan hun (zelf)bewustzijn en innerlijke zelfwaardering zullen daardoor ervaren dat dat zoveel meer bevrediging geeft, meer dan validatie door anderen ooit kan geven.
Zij zijn de echte topmensen.
Zij bezitten de gewenste kwaliteiten, zoals vermeld in het artikel.
Bedrijven en organisaties waarin de leiding het voortouw neemt in ontwikkeling, waarin leiding bewustzijn (heeft) ontwikkelt, creëren een atmosfeer waarin de kwaliteiten van de individuen binnen de organisatie zich verbinden aan de ziel van het bedrijf.
Verbindend- en bezielend leiderschap is cruciaal voor het leven van de medewerkers, binnen en buiten de organisatie čn voor het (over)leven van het bedrijf.
Bent u geďnteresseerd in Verbindend- en Bezielend Leiderschap, dan kunt u mij mailen voor de voor-intekening op de reader die hierover momenteel wordt samengesteld door:
Drs. Alfride Groenewold, Dr. Johan Oldenkamp en mijzelf.