zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
doorsturen
 

Werknemerperceptie is belangrijke determinant van sucesvolle verandering



Gedragsverandering begint altijd met een overtuigend verhaal en de communicatie daarvan. Daarbij zijn drie zaken belangrijk: wat de werkgever interesseert, geldt vaak niet voor de werknemer, het is beter de werknemer zijn eigen verhaal te laten schrijven en een enthousiasmerend corporate verhaal bevat zowel positieve als negatieve elementen. Ook met betrekking tot `role modelling`zijn er aandachtspunten: leiders denken ten onrechte dat zij de verandering belichamen en `voortrekkers` of `kampioenen` vanuit de organisatie zijn niet per definitie de vehikels die verandering katalyseren. Om verandering te borgen, moet er een zelfversterkend mechanisme werkzaam zijn. En ook hier gelden vuistregels: geld is de duurste manier om mensen te motiveren en het proces en de uitkomst moeten rechtvaardig en transparant zijn.

`Capacity building` is het sluitstuk van verandering. Hierbij is het belangrijk te weten dat werknemers zijn wat ze denken, voelen en waarin ze geloven en dat goede intenties alleen niet voldoende zijn.

Bron(nen):
McKinsey Quarterly (6-5-2009)
 
Vertel een vriend over bovenstaande artikel.
 
Naam ontvanger:
E-mailadres ontvanger:
 
Uw naam:
Uw e-mailadres:
 
Bericht/Opmerking:
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10