Aanbod bewegingsprogramma`s sluit onvoldoende aan op behoefte van bedrijven
Het blijkt dat bedrijven vooral behoefte hebben aan het aanbieden van een fitheids- of healthcheck aan werknemers. Mensen in een managementpositie hebben minder behoefte aan het stimuleren van bewegingsactiviteiten dan mensen in een hrm-functie. Van de ondervraagde hrm`ers wil 44% een tegemoetkoming aan andere beweegactiviteiten buiten het bedrijf instellen, terwijl 17% van de managers dat wil. Bedrijven denken bij bewegingsstimulering vooral aan inpandige activiteiten en niet aan activiteiten in de open lucht zoals wandelen en fietsen.
Het huidige marktaanbod wordt gedomineerd door fitheids- en healthchecks. Dat is echter een relatief dure vorm van bewegingsstimulering. De effectiviteit van een eenmalige healthcheck zonder vervolgaandod is dubieus, terwijl fietsen naar werk of lunchwandelen heel effectief kunnen zijn. Zulke vormen zijn kennelijk niet aantrekkelijk genoeg voor bedrijven om zich mee te profileren. Bewegingsstimulering zou echter meer moeten omvatten dan vrijblijvende healthchecks en bedrijfsfitness.