zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
doorsturen
 

Toyota`s leanconcept heeft wereld veroverd



Bij lean is alles gericht op waardecreatie en efficiency, gedragen vanuit de eigen processen en vanuit de eigen mensen. Het door Toyota ontwikkelde lean focust op constante verbetering (KaiZen), ingebouwde kwaliteit (Jidoka), het elimineren van verspilling (Muda) en het verbeteren van de flow (Just in Time). Deze mechanistische visie van de autobouwer is ook goed toepasbaar gebleken op dienstverlenende organisaties. Centraal in het managen vanuit de leanvisie is het value stream mapping. Hierbij wordt het totale proces ontleed en wordt van elke stap bepaald welke waarde er wordt toegevoegd. Dit inzichtelijk maken van waar waarde wordt gecreëerd leidt tot nieuwe vragen en inzichten.

Lean betekent echter ook dat de leidinggevende de directe controle verliest en het eigenaarschap van processen of delen daarvan lager in de organisatie legt. De leanfilosofie vergt een belangrijke mentale omslag. De rationalisatie van processen kent echter ook zijn grenzen; aan sommige processen is het immers lastig een waarde toe te kennen.

Bron(nen):
Management Team (27-3-2009)
 
Vertel een vriend over bovenstaande artikel.
 
Naam ontvanger:
E-mailadres ontvanger:
 
Uw naam:
Uw e-mailadres:
 
Bericht/Opmerking:
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10