Verbond van Verzekeraars werkt hard aan beter imago
Het verbond heeft in dit verband klantenmodellen De Ruiter en productwijzers geïntroduceerd. Er wordt momenteel ook gewerkt aan een productkeurmerk. Verder zal het verbond samen met de leden, `protocollen gaan opstellen waarin ten aanzien van arbeidsongeschiktheidsverzekeringen de rechten van verzekerden worden vastgelegd`. Van de maatschappijen zal daarbij gevraagd worden om vooral de procedurele afhandeling van klachten, keuringen en beslissingen omtrent uitkeringen aan te scherpen en deze aanzienlijk duidelijker te maken voor de klant.
Ondanks deze maatregelen lijkt het Verbond van Verzekeraars toch vooral achter de feiten aan te lopen. Zo zouden verzekeraars volgens het televisieprogramma Zembla bewust redenen zoeken om niet te hoeven uitkeren. Het is daarom raadzaam om het publiek zoveel mogelijk pro-actief van de juiste informatie te voorzien, in plaats van te wachten tot een tv-programma met `nieuws` naar buiten komt.
Bron(nen): VVP Weekblad voor financiële dienstverleners (11-3-2009)