Knaapen ziet zichzelf echter allerminst als een saneerder. Van de 10.000 vertrekkende werknemers, ging de helft door outsourcing weg en is 2.500 door natuurlijk verloop verdwenen. Slechts 2.500 werknemers werden gedwongen ontslagen. Ook werd steeds meer op prestatie gestuurd, met als uiterste consequentie dat iemand ontslagen kon worden bij onvoldoende prestatie. Maar, net als aan andere trajecten was aan ook dit traject een sociaal plan gekoppeld met outplacementmogelijkheden. Wat dat betreft maakte het niet uit of iemand ontslagen werd wegens onvoldoende prestaties of vanwege de reorganisatie. Het wordt volgens Knaapen ook steeds gewoner om afscheid te nemen van mensen. Datzelfde geldt voor de werknemer die door heeft dat er een relatie is tussen inzet, competenties en carrière.
Bij KPN krijgt elke werknemer een jaarlijks inzetbaarheidbudget van 1.000 euro en binnenkort start het bedrijf een nieuw vitaliteitprogramma.
Bron(nen): Gids voor Personeelsmanagement (juli/augustus 2011)