Het Nieuwe Werken: te hoog gespannen verwachtingen
Opmerkelijk is dat bij de invoering de focus te veel ligt op de resultaten op de korte termijn. Voorts is er een te grote rol weggelegd voor de techniek. Dat is op zich weinig verrassend, verreweg de meeste automatiseringsprojecten van de afgelopen 20 jaar kenmerken zich door een blindstaren op technologie en een gebrek aan visie. Want HNW is meer dan een technologiegedreven foefje. HNW impliceert namelijk een fundamentele verandering in de relatie tussen kenniswerken en werkgever. Voorts raakt de invoering van HNW alle kenniswerkers in een organisatie en niet alleen een afdeling of bedrijfsonderdeel. En dat betekent dat de invoering ervan niet gefaseerd kan plaatsvinden. En dat is moeilijk in een praktijk die gekenmerkt wordt door werkwijzen als `uitrollen per afdeling` en `pilots`.
Volgens organisatiestrateeg Menno Lanting is HNW een `revolutie van onderaf`waarbij de kenniswerkers als groep en individu door de toepassing van nieuwe technologie en de komst van sociale media de beste assets zijn om de organisatie met de klant te verbinden.
Bron(nen): Informatie Professional (juli/augustus 2011)