Pro-actief opleiden is voorwaarde voor latere functiemobiliteit
Het zou dus beter zijn om pro-actief te leren teneinde effectief te kunnen anticiperen op veranderingen in de werkomstandigheden. Vooral in functies waar doorwerken tot aan de huidige pensioenleeftijd een probleem is doordat het werk te zwaar is, zou functiemobiliteit preventief ingezet kunnen worden. Kortom: tijdig zoeken naar een andere functie die aansluit bij de veranderende capaciteiten, wensen en ambities van werknemers. Op een lager, hoger of hetzelfde niveau. Hoewel bijscholing aan de basis staat van functiemobiliteit, beschikken maar weinig organisaties over een fatsoenlijk opleidingsbeleid. Deelname aan zowel kort- als langdurende opleidingen is laag, vooral onder laagopgeleide en oudere werknemers - de doelgroep die juist mobiel moet zijn.
Om deze groep toch in de schoolbanken te krijgen moet gedacht worden aan het volgen van EVC-trajecten (Erkenning Verworven Competenties) en vooral praktische, niet-klassikale leefomgevingen (deze zijn in de regel minder geschikt voor lager opgeleiden).