NBTC-NIPO presenteert Toekomstvisie Nederlandse vakantiemarkt 2020
Blijkens de studie heeft het langer vitaal blijven van senioren een positief effect op de vakantieparticipatie en de vakantiefrequentie doordat de toekomstige ouderen gewend zijn veel te reizen. Wel hebben ouderen andere reiswensen dan de jongere generatie. Zo hebben zij meer belangstelling voor aspecten als gezondheid, comfort en veiligheid. De trend tot verduurzaming heeft ook een impact op de vakantiemarkt. Zo verandert de aantrekkelijkheid van bestemmingen; Middellandse Zeebestemmingen worden te heet, wintersportvakanties worden te duur. Voorts wordt mobiliteit duurder en schijnen consumenten zich steeds meer bewust te worden van zaken als duurzaamheid.
Ook social media nemen toe in importantie: bijna vier op de tien Nederlanders gebruikt social media in relatie tot de vakantie. Bijvoorbeeld bij het raadplegen van social travel sites en het bekijken van reviews en beoordelingen. 25% van de Nederlanders laat zich beïnvloeden door andermans review.