zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
doorsturen
 

Competentiemanagement stelt organisaties in staat strategie uit te voeren



Een competentie kan worden omschreven als een persoonlijke kwaliteit die observeerbaar en meetbaar is en bepalend is voor het functioneren. Een competentie bestaat uit de vier componenten zijn, weten, kunnen en willen. Via compententiebeloning worden medewerkers beloond voor de competenties die ze bezitten en ontwikkelen. Doordat competenties in kaart worden gebracht weet de organisatie naar welke ontbrekende competenties het moet zoeken op de arbeidsmarkt. Tevens zullen medewerkers zich door competentiebeloning verantwoordelijker voelen voor hun eigen ontwikkeling, en leidinggevenden worden ondersteund in het aansturen van hun medewerkers.

Nadelen van competentiebeloning zijn dat het berust op een subjectief oordeel van de leidinggevende en dat het competitie en individualisme onder medewerkers kan opwekken. Als de leider alsmaar hogere competentie-eisen stelt zal het de stress en werkdruk bij werknemers verhogen.

Bron(nen):
Gids voor Personeelsmanagement (november 2010)
 
Vertel een vriend over bovenstaande artikel.
 
Naam ontvanger:
E-mailadres ontvanger:
 
Uw naam:
Uw e-mailadres:
 
Bericht/Opmerking:
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10