Competentiemanagement stelt organisaties in staat strategie uit te voeren
Een competentie kan worden omschreven als een persoonlijke kwaliteit die observeerbaar en meetbaar is en bepalend is voor het functioneren. Een competentie bestaat uit de vier componenten zijn, weten, kunnen en willen. Via compententiebeloning worden medewerkers beloond voor de competenties die ze bezitten en ontwikkelen. Doordat competenties in kaart worden gebracht weet de organisatie naar welke ontbrekende competenties het moet zoeken op de arbeidsmarkt. Tevens zullen medewerkers zich door competentiebeloning verantwoordelijker voelen voor hun eigen ontwikkeling, en leidinggevenden worden ondersteund in het aansturen van hun medewerkers.
Nadelen van competentiebeloning zijn dat het berust op een subjectief oordeel van de leidinggevende en dat het competitie en individualisme onder medewerkers kan opwekken. Als de leider alsmaar hogere competentie-eisen stelt zal het de stress en werkdruk bij werknemers verhogen.
Bron(nen): Gids voor Personeelsmanagement (november 2010)