Volgens locatiemanager Edwin Arts is door de nieuwe manier van roosteren in de regio al heel wat verbeterd binnen het bedrijf. Zo leidde het niet alleen tot minder ziekteverzuim, maar ook tot meer tevredenheid en lagere kosten. Dat NedTrain tot zelfroosteren heeft besloten is niet zo vreemd. Uit een onderzoek in maart 2008 bleek dat 65% van de medewerkers van NedTrain niet tevreden was over de roosterindeling. Er werd toen nog gewerkt met een rooster dat 28 dagen van tevoren werd verstrekt.
Arts ging daarom op zoek naar alternatieven en kwam uit bij het zelfroosteren. Daarbij geeft de werkgever aan wat de werkzaamheden zijn en wanneer ze uitgevoerd moeten worden, om vervolgens de werknemer in te laten vullen wanneer hij wil werken. 70% van de werknemers gaf tijdens de pilot aan zelfroosteren goed te vinden. Bovendien is het verzuim teruggebracht van 12 naar 2,2%.
Bron(nen): Gids voor Personeelsmanagement (november 2010)