zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
doorsturen
 

Gandhiaanse innovatie helpt ondernemer omslag te maken



Geënt op de businesscases van succesvolle Indiase bedrijven ontwikkelden de onderzoekers Prahalad en Mashelkar een raamwerk met twee variabelen om te komen tot een Gandhiaanse manier van innovatie. De twee variabelen zijn de technologiebron en de organisatiecapaciteiten. Tezamen genereren deze drie vormen van innovatie: ontwrichtende businessmodellen, het aanpassen van organisatiecapaciteiten en de creatie of sourcing van nieuwe capaciteiten. De drie soorten innovatie pakken de traditionele innovatiecategorieën product, prijszetting, proces en verpakking op nieuwe manieren en tegelijkertijd aan.

Gandhiaanse innovatie gehoorzaamt aan vijf vuistregels: ontwikkel commitment om nog niet bediende mensen te bedienen; verwoord en omarm een duidelijke visie; stel ambitieuze doelen met tijdschema`s; accepteer dat er altijd beperkingen zullen zijn en opereer creatief binnen deze marges en focus op mensen.

Bron(nen):
Management Executive (september/oktober 2010)
 
Vertel een vriend over bovenstaande artikel.
 
Naam ontvanger:
E-mailadres ontvanger:
 
Uw naam:
Uw e-mailadres:
 
Bericht/Opmerking:
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10