Volgens directeur Wim van Slooten is de groei een positieve ontwikkeling, maar zijn er ook gevaren van klantenpanels. `Het is heel goed dat opdrachtgevers nota nemen van wat er bij klanten leeft. Onderzoek levert informatie op waarmee ze hun visie en beleid kunnen aanscherpen. Maar de opdrachtgever moet er voor blijven waken dat het beeld dat ze via dergelijke panels van klanten krijgen, representatief is voor alle klanten.` Meer dan 50% van de respondenten is inderdaad van mening dat de representativiteit van hun klantenpanels beter kan. `Sommige klanten reageren zeer geraffineerd en hebben ruime ervaring met onderzoek, anderen zijn overenthousiast. Ze zijn dus niet meer representatief voor de gemiddelde klant.`
Dit probleem is volgens Van Slooten te ondervangen door de boekhouding onder de loep te nemen en goed naar het klantenbestand te kijken. `Zorg voor de juiste verdeling tussen grote en kleine klanten, tussen klanten uit de stad of van het platteland. En zo kun je nog veel meer variabelen bedenken. Op die manier neem je een deel van de risico`s weg.`