Strategisch HRM kan meerwaarde bieden voor HR-afdeling
Volgens Laan blijft een HR-afdeling vaak in meerdere aspecten hangen. Zo kan er veel verbeterd worden in de arbeidscommunicatie. Een voorbeeld hiervan is het niet plaatsen van een vacatureoverzicht omdat er geen vacatures zijn. Volgens Laan is dit een gemiste kans voor een HR-afdeling omdat geïnvesteerd zou moeten worden in `employer branding`. Door het krachtig neerzetten van een organisatie als werkgever en dus strategisch na te denken, kan een bedrijf zich meer op de kaart zetten bij potentiële werknemers.
Verder zouden HR-afdelingen een `employer relationship managementsysteem` moeten hanteren. Zo kan een bedrijf contact houden met geïnteresseerde potentiële medewerkers. Niet alleen nieuwe werknemers behoren tot het strategische HRM-beleid, ook de bestaande medewerkers moeten behouden blijven. Dat kan door ze te vragen naar hoe zij de eigen ontwikkeling zien en hier aandacht aan te schenken.
Bron(nen): Gids voor Personeelsmanagement (juli/augustus 2010)