zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
doorsturen
 

Hire-and-fire is verleden tijd



Zo heeft KLM weliswaar te veel mensen in dienst, maar piekert KLM-directeur Peter Hartman er niet over om mensen te ontslaan. De KLM houdt overtollig personeel gewoon in dienst en zorgt voor interen mobiliteit. Zo kan het gebeuren dat dure vliegers andere klussen doen, al passen die niet bij hun salarisniveau. Volgens Hartman heeft KLM zijn flexibele schil afgebouwd en mobiliteit in de onderneming gebracht: kantoorpersoneel heeft vliegtuigen ijsvrij gemaakt of in de afhandeling gewerkt. Zou KLM deze mensen moeten ontslaan, dan zou dat naar schatting 100 tot 300 miljoen euro kosten. Bovendien heeft KLM de mensen weer hard nodig wanneer de conjunctuur weer aantrekt. En dan moeten er weer hoge kosten gemaakt worden voor werving, selectie en opleiding.

En last but not least: de grijze golf komt eraan en er gaan steeds meer mensen met pensioen dan dat er nieuwkomers de arbeidsmarkt betreden. Het aan boord houden van personeel is dan ook een strategische zet.

Bron(nen):
Intermediair (17-6-2010)
 
Vertel een vriend over bovenstaande artikel.
 
Naam ontvanger:
E-mailadres ontvanger:
 
Uw naam:
Uw e-mailadres:
 
Bericht/Opmerking:
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10