Cfo`s moeten meer inzicht krijgen in marketingeffecten
Uit zijn onderzoek `Accountability van marketing` blijkt dat bij twee derde van de Nederlandse bedrijven ontevredenheid heerst over de meetbaarheid van marketingactiviteiten. Daardoor blijft de cfo onwetend van het rendement daarvan. Aan de waarde van marketing wordt echter niet getwijfeld. Van de ceo`s beschouwt 81% marketing als belangrijkste drijfveer voor groei. Marketing telde jarenlang niet mee als financieel instrument. Marketeers legden de nadruk op creativiteit en de entertainmentwaarde, en hadden geen boodschap aan financiële resultaten. Daarnaast beschikken marketeers vaak niet over de kennis en het budget om hun werk accountable te maken. Benchmarks en audits zijn afwezig en 90% van de bedrijven beschikt niet over een geïntegreerd kader voor marketingperformance.
De effecten van corporate marketingcampagnes kunnen gemonitord worden door de juiste kritische performance indicatoren (kpi`s) te benoemen. Het betreft onder meer `top of mind awareness`, aankoopintentie en vertrouwen.