P&o-managers zien tekort aan hoogopgeleiden als grootste uitdaging
Bijna drie kwart (73%) verwacht dat het tekort aan hoogopgeleiden een negatieve invloed zal hebben op het groeitempo van organisaties. Ze zijn nog niet vergeten dat voordat de crisis uitbrak er reeds een tekort aan hoogopgeleiden was. Ramses Serno, managing partner van Floyd & Hamilton, verklaart dat vanwege de vergrijzing en de ontgroening het probleem zal blijven opspelen. P&o-managers hebben minder budget voor arbeidsmarktcommunicatie en employer branding, waardoor het lastiger wordt om jonge professionals te bereiken.
Uit onderzoek van Intelligence Group blijkt dat internet een steeds grotere rol speelt bij de oriëntatie van Nederlandse werknemers. In 2006 was 21% van de gebruikte kanalen gebaseerd op internet. In 2009 is het aandeel van vacaturebanken en recruitmentsites gestegen naar 30%. In 2007 was Google de meest gebruikte tool bij online baanoriëntatie. Inmiddels hebben sociale media zoals LinkedIn die rol overgenomen. Werkgevers werven te vaak via traditionele kanalen en missen daardoor potentiële kandidaten.
Bron(nen): Gids voor Personeelsmanagement (april 2010)