Bedrijven bezuinigen op inkoop premiums en relatiegeschenken
Opmerkelijk is dat meer respondenten dan vorig jaar aangeven nooit promotionele producten via het internet te bestellen. De studie laat voor 2009 een gespreid beeld zien: ongeveer de helft van de 192 ondervraagde opdrachtgevende bedrijven stelt dat het budget voor promotionele producten in 2009 even groot is als in 2008, een kwart heeft meer uitgegeven terwijl eveneens een kwart (de grotere bedrijven) fors heeft gesnoeid. Zo`n 40% van de respondenten geeft aan dat de huidige crisis geen rol heeft gespeeld bij het vaststellen van de budgetten, terwijl 15% aangeeft dat de crisis een zeer belangrijke rol bij heeft gespeeld. In 2008 was dit nog 7%.
De voorspellingen voor 2010 zijn ongeveer dezelfde als die voor 2009: 34% verwacht dat de crisis geen consequenties zal hebben voor de budgetten in 2010, terwijl 16% daar anders over denkt. Dit leidt bij een aantal bedrijven tot budgetstabilisatie in 2010, een minderheid verwacht in 2010 toch een kleine budgetgroei.