Principes van design kunnen innovatieve bedrijfsstrategie opleveren
Design is nuttig bij productieprocessen, dienstverlening, interactie, entertainment, communicatie en samenwerking. Allemaal zijn het taken waarbij de mens centraal staat en die tot de dagelijkse kost van ontwerpers behoren. Het gaat erom het creatieve probleemoplossend vermogen van designers of design-gerichte denkers te gebruiken voor innovatieve strategische initiatieven.
Een voorbeeld is de Amerikaanse zorgaanbieder Kaiser Permanente. De organisatie vroeg IDEO te helpen de kwaliteit van de zorgervaring te verbeteren voor zowel patiënten als personeel. IDEO besloot geen organisatieadviesbureau in te schakelen, maar de werknemers van Kaiser de principes van design-denken bij te brengen. Deze betrokken en deskundige werknemers gebruikten video`s, brainstorming, rollenspel en prototyping om tot een aantal creatieve verbeteringen te komen in onder meer informatieoverdracht en kennismanagement. Hierdoor kreeg het personeel meer plezier in het werk en de patiënten efficiëntere en meer gerichte zorg.