zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
doorsturen
 

Corporate storytelling faciliteert kennisdeling



Onderzocht is het SmartLessons, een project dat de International Finance Corporation van de Wereldbank startte om de kennisdeling binnen de organisatie te vergroten. Het project leert werknemers hoe ze informatie kunnen leveren door het vertellen van verhalen waar anderen zich mee identificeren. SmartLessons faciliteert dit door de uitgifte van een eenvoudige manual aan de hand waarvan werknemers hun verhalen op de site van SmartLessons kunnen zetten, en door het aanbieden van professionele redacteurs die de verhalen optekenen. Het blijkt dat het project de performance van werknemers van de Wereldbank sterk heeft verbeterd.

Vier factoren bepaalden het succes van het project. Zo moedigde IFC eerlijkheid van de participanten aan waardoor zowel best als worst practices online kwamen. Voorts werden de biografieën van de auteurs gepubliceerd om participanten meer met elkaar te verbinden. Dagelijks zendt IFC `nieuwsflitsen` uit en samenvattingen van verhalen om het project levend te houden. Ten slotte mogen gebruikers de waarde van de inzendingen bepalen door een ratingsysteem.

Bron(nen):
Harvard Business Review (mei 2009)
 
Vertel een vriend over bovenstaande artikel.
 
Naam ontvanger:
E-mailadres ontvanger:
 
Uw naam:
Uw e-mailadres:
 
Bericht/Opmerking:
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10