Merken moeten momenteel optimisme en vertrouwen uitstralen
1) De meest voor de hand liggende strategie draait om prijs. Zie bijvoorbeeld de lancering van de 1.000 dollar kostende Tato Nano auto, die precies op het juiste moment op de markt komt. Prijsconcurrentie is echter niet voor alle bedrijven de beste strategie. 2) Optimisme en opwaartse dynamiek kunnen een tegenwicht vormen voor de neerwaartse spiraal. Inspiratie, visie en de kleine dingen die gelukkig maken passen bij deze strategie.
3) Escapisme kan effectief zijn waar bemoediging en optimisme niet helpen. Sterke beelden met metaforische verwijzingen en ontsnappen aan de realiteit staan centraal. 4) Soliditeit is het tegendeel van de onzekerheid van nu. Merken die betrouwbaarheid uitdragen kunnen de angst voor een algehele `melt-down` verminderen. 5) Het merk als bondgenoot speelt ook in op de huidige onzekerheid. Een supermarkt die meedenkt kan heel overtuigend zijn. 6) Tegen de heersende negatieve sfeer ingaan kan verfrissend zijn.