CMMI voor acquisitie biedt ondersteuning bij outsourcing
het inrichten van goed opdrachtgeverschap.
Het CMMI voor acquisitie bestaat uit 22 procesgebieden: 16 kernprocesgebieden en 6 procesgebieden die specifiek zijn voor acquisitie. Deze laatste processen zijn: de acquisitie eisenontwikkeling; de leveranciersselectie en overeenkomstontwikkeling; het overeenkomstmanagement; acquisitie technisch management; acquisitie validatie en ten slotte acquisitie verificatie. Het CMMI voor acquisitie benoemt de verantwoordelijkheden van de opdrachtgever in een outsourcingrelatie helder en eenduidig. Daardoor is het een goed hulpmiddel om opdrachtgeverschap in te vullen.
In tegenstelling tot sommige andere methoden voor het beheersen van outsourcing of het aanpakken van leveranciers beslaat het CMMI voor acquisitie het hele traject van outsourcing. Sterker nog, het is onafhankelijk van de fase waar de outsourcing zich op dat moment in bevindt. Daarbij behoudt het de sterke punten van volwassenheidsmodellen.