Organisaties die ingrijpende reorganisaties ondergaan, huren vaak interim-managers in om de noodzakelijke verandertrajecten in goede banen te leiden. Leidinggevenden beperken zich er dan vaak toe 'de juiste man voor de klus' te kiezen en laten het werk verder aan de interim-manager over. Dat leidt meestal tot teleurstellende resultaten.
Elke leidinggevende kent het gevoel: er móet wat veranderen in de organisatie. Tijd om eens goed uit zoeken wat er precies aan de hand is, is er niet. Iemand moet iets doen, en wel nú. Maar er is niemand beschikbaar. Dus wordt er een advies- of interim-bureau gebeld dat het probleem eerst flink dramatiseert en vervolgens een voordracht doet. De manager-opdrachtgever is allang blij, beoordeelt de kandidaat vluchtig, gaat akkoord en keert opgelucht terug naar zijn eigenlijke taken. Probleem opgelost? Meestal niet. De resultaten vallen tegen, en dat is voor een belangrijk deel te wijten aan de opdrachtgever die geen oog heeft voor het feit dat organisatieverandering altijd een samenspel is van de verschillende stakeholders.