Gebrekkige werknemersvaardigheden staan succes in de weg
Wereldwijd blijkt personeels- en trainingenbeleid te falen, waardoor werknemers zelfs niet over de meest essentiële vaardigheden beschikken om hun onderneming de positie van marktleider te bezorgen. Slechts veertien procent van de senior managers in Europa, de Verenigde Staten en Australië vindt dat vaardigheden van hun werknemers tot de beste in hun branche behoren.
Prestaties verbeteren Dat concludeert Accenture in haar High Performance Workforce Study onder 250 managers vanuit de hele wereld. Uit het onderzoek blijkt verder dat in één op de vijf ondernemingen de werknemers niet op de hoogte zijn van het strategisch beleid van hun bedrijf en niet weten welke factoren in hun branche essentieel zijn om succesvol te zijn. Ook geven de respondenten aan dat, in hun ogen, essentiële afdelingen – verkoop, klantenservice, financiën en strategische planning – onvoldoende presteren. Slechts een kwart geeft zijn verkoopapparaat een ruime voldoende en minder dan een derde zet de klantenservice, financiën en strategische planning in de top drie van best presterende onderdelen. Het verbeteren van de prestaties van deze belangrijke bedrijfsonderdelen zou in de ogen van de managers dan ook topprioriteit moeten krijgen in een tijdperk waarin de concurrentie steeds heviger en markten steeds doorzichtiger worden.