Afgestudeerden en werkgevers begrijpen elkaar niet
De Britse economie ondervindt grote nadelen van het groeiende onbegrip tussen afgestudeerden en ondernemingen. Vooral de veranderende waarden van jongeren en bestaande bedrijfsculturen botsen. Jongeren voelen zich niet op hun plek in bestaande organisaties, die op hun beurt moeite hebben met een generatie met hoge schulden, andere normen en waarden en andere verwachtingen van de verhouding tussen werk en privé.
Afgestudeerden begrijpen weer weinig van hun werkgevers die 'vage' persoonlijkheidskenmerken als kunnen werken in een team en creativiteit steeds belangrijker vinden. Dit blijkt uit onderzoek door denktank Demos en mobiele operator Orange onder meer dan 500 afgestudeerden en 50 HR managers. Discrepantie De reden van de discrepantie lijkt te liggen in de snelle verschuiving tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt en de veranderde verwachtingen die afgestudeerden hebben van hun baan. Hoewel negen van de tien afgestudeerden zeggen dat ze goed voorbereid zijn op een baan, zijn werkgevers het daar niet mee eens. Meer dan de helft zegt steeds meer moeite te hebben jongeren met de juiste kwaliteiten te vinden, vooral als het om communicatieve en probleemoplossende vaardigheden, creativiteit en innovatief denken gaat. Eigenschappen die voor jongeren helemaal niet als essentieel gezien worden om aan een baan te komen.