Investeren in uw werknemers loont. Het vergoot de betrokkenheid bij hun bedrijf en kan tot concurrentievoordeel voor hun werkgever leiden. Maar alleen investeren in de opleiding en ontwikkeling van werknemers brengt risico's met zich mee. Het kost geld en de kans bestaat dat een werknemer de organisatie verlaat voordat de investeringen zich hebben terugbetaald.
Dit stelt Register Marketeer Cor de Man, die op 14 juni promoveert aan de faculteit Gedragswetenschappen van de Universiteit Twente.
Risico's Omdat investeringen in medewerkers in één keer kunnen verdampen als ze de organisatie verlaten, moeten werkgevers ook de affectieve betrokkenheid van medewerkers zien te vergroten. Dit is het soort betrokkenheid dat uiteindelijk tot concurrentievoordeel leidt, aldus de promovendus. Deze betrokkenheid kan onder andere worden bereikt door opleidingen en trainingen beter aan te laten sluiten op het ontwikkelvermogen van de werknemer. Ook nevenzaken als locatie, sfeer en groepssamenstelling beïnvloeden het beeld dat de werknemer van de organisatie heeft en stimuleren en versterken deze de contacten met collega's.