Email en telefoon zijn tijdvreters: zo doet u er wat aan
Tijden veranderen, de manieren om te communiceren nemen steeds meer toe. En dit kost tijd. Volgens sommigen leidt dit zelfs tot tijdverspilling. Maar is dat wel de schuld van de toenemende hoeveelheid communicatiemogelijkheden? Uit recent onderzoek van telecombedrijf Telewest onder 1.468 werknemers blijkt dat zij gemiddeld twee uur en tien minuten per werkdag kwijt zijn aan e-mail en telefoon.
Vooral mannen besteden veel tijd aan e-mailen met vrienden, het online volgen van sport, het maken van privé-afspraken en online winkelen. Ook vrouwen maken zich hier schuldig aan, maar in mindere mate dan hun mannelijke collega's.
Tijdverspilling Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat het niet-effectief gebruik van moderne technologie veel tijd in beslag neemt. Zo gaan er dagelijks 42 minuten verloren aan het wachten op of achternalopen van antwoorden op dringende en onnodige e-mails. Aan het reageren op voicemails en regelen van telefoongesprekken wordt gemiddeld 27 minuten besteed. En het opsporen van collega's die niet op hun plek zitten kost zo'n twaalf minuten per dag.