Innovatieve bedrijven doen meer aan marktonderzoek
Innovatieve tot zeer innovatieve bedrijven blijken veel meer marktonderzoek en consumentenfeedback te gebruiken dan de minder of niet-innovatieve bedrijven. Dat blijkt uit onderzoek van InSites, dat in februari 2006 904 marketing, sales- en R&D-verantwoordelijken en general managers van Belgische bedrijven met 50 werknemers en meer in diverse sectoren ondervroeg.
De minder innovatieve bedijven stellen hun hoop volledig op input en samenwerking met hun leveranciers. Het zijn voornamelijk de meest innovatieve bedrijven die meer belang hechten aan marktonderzoek en daarvoor ook vaker een samenwerking met universiteiten aangaan.
Drijfveren Voor minder innovatieve bedrijven zijn klantretentie en kostenreductie veel belangrijkere drijfveren om vernieuwingsprojecten op te starten dan bij hun innovatieve tegenpolen. Die laatste doen het eerder om nieuwe klanten te winnen en dus hun marktaandeel uit te breiden, om de kwaliteit van hun aanbod te verhogen en om het ondernemingsimago te ondersteunen. Daarnaast starten ze ook innovatieprojecten op om de tijdsspanne van productintroducties op de markt in te korten. Twee zaken waar de minder innovatieve bedrijven ook duidelijk minder van wakker liggen.