Telefoon effectiever dan email bij zakelijk contact
43 procent van de werkende Nederlanders vindt de telefoon het belangrijkste communicatiemiddel voor het leggen van contact met nieuwe klanten. Bovendien speelt de telefoon bij het in stand houden van zakelijke relaties voor bijna tweederde van de Nederlanders een cruciale rol. Dit blijkt uit het Zakelijke Telefonie Onderzoek (pdf) van zakelijke service provider BBeyond dat is uitgevoerd door NetPanel.
Het onderzoek toont aan dat zowel persoonlijk bezoek als telefonisch contact de voorkeur genieten voor het maken van werkelijk contact. In emailcontact gaan nuance en humor verloren, wat volgens de onderzoekers juist cruciaal is in het leggen van eerste contacten.
Persoonlijk Driekwart van de werknemers noemt persoonlijke aandacht als belangrijkste reden om de telefoon te gebruiken in plaats van bijvoorbeeld e-mail. Juist door telefonie voor klantrelaties in te zetten, doen bedrijven effectiever zaken. In overlegsituaties, 52 procent, en voor het maken van afspraken, 44 procent, wordt er getelefoneerd. Ook als haast geboden is, vertrouwelijke informatie gedeeld wordt, duidelijkheid gewenst is of als de ander overtuigd moet worden, is de telefoon het middel dat wordt ingezet.