Internetwinkels zijn geen bedreiging voor 'gewone' winkels, maar juist een grote kans. Mensen die vaak via internet winkelen, bezoeken daardoor niet minder vaak winkels. Sterker nog: winkelbezoek lijkt juist te worden gestimuleerd door online te winkelen. Andersom wordt online winkelen ook gestimuleerd door winkels te bezoeken.
Dat blijkt uit het onderzoek E-shopping and its interactions with in-store shopping van Sendy Farag, waarop zij 17 mei promoveert aan de Universiteit van Utrecht. Doel van dit onderzoek was om te laten zien welke consumenten vaak via internet winkelen en hoe dit samenhangt met hun winkelbezoek. Dat webwinkels bestaande winkels in binnensteden niet verdringen is een beeld dat ook naar voren komt uit het promotieonderzoek City Centres in the Internet Agewaarop Farags collega Jesse Weltevreden twee weken later promoveert.
Informatiekanaal Een ruime meerderheid van de internetgebruikers (ongeveer tachtig procent) bezoekt de binnenstad niet minder vaak en doet hier ook niet minder aankopen ten gevolge van online winkelen. Het internet wordt echter al wel veelvuldig als informatiekanaal gebruikt alvorens in de binnenstad aankopen te doen. Het omgekeerde proces, waarbij men zich eerst in de binnenstad oriënteert om vervolgens op internet te kopen, komt ook vaak voor.