Nu de economie weer aantrekt en consumenten meer te besteden hebben, is het zaak voor A-merken om terug te gaan slaan naar de goedkope huismerken. Roland Berger Strategy Consultants onderzocht over de afgelopen jaren bijna 350 Europese A-merken en vergeleek succesvolle en minder succesvolle merkfabrikanten op het gebied van strategie en marketing.
In haar studie Successful Brand Management through Premium Strategies presenteert Roland Berger nu de vijf belangrijkste factoren die het succes van een merk bepalen.
Machtige retailers Retailers worden steeds groter en machtiger. Ze hebben, vanwege direct contact met de klant, toegang tot ongekende marktkennis en een snellere 'time-to-market'. Tevens beschikken zij in toenemende mate over schaalvoordelen, waardoor innovatie niet langer uniek is voor merkfabrikanten. "Daarentegen krijgt de supermarktklant langzamerhand meer te besteden en vindt deze de prijs weer van ondergeschikt belang ten opzichte van de kwaliteit. Dit is dan ook hét moment voor A-merken om zich terug te vechten," aldus Jérôme Koelewijn, partner en lid van het Nederlandse management team van Roland Berger. "Niet geheel verwonderlijk, valt of staat het succes van een merk bij de gratie van haar klanten," vertelt Koelewijn.